Söndagsmiddag: Porterstek med portersås, potatisklyftor och kokta grönsaker.

Åh, jag bara veeet att november kommer bli en fantastisk månad. Vet! När den börjar såhär bra, hur ska det kunna bli annat? Idag har svärmor och hennes man varit på besök. Så jag och min sambo lagade porterstek som blev fantastiskt god.
Recept:
ca 1,5 kg benfritt nötkött
1 flaska porter (33 cl)
0,5 dl outspädd svartvinbärssaft
Knappt 1 dl kinesisk soja
1 tsk timjan, 6 enbär
6 svartpepparkorn
2-3 köttbuljongtärningar
2 stora vitlöksklyftor
1 stor gul lök

Till såsen
8 dl sky från köttet
5 msk vetemjöl
2 dl grädde

Koka upp alla ingredienser förutom steken i en gryta där steken precis får plats.
Stoppa sedan ner steken med en köttermometer i och låt det koka sakta, vänd steken ett par gången. När termometern visar ungefär 75 grader är steken klar. Låt den ligga en stund i sin sky innan man skär upp den.
Sila skyn, späd ut dne till 8 dl om det bahövs, blanda i grädden och red med  mjölet.

Tada! En supergod och enkel söndagmiddag.

IMG_0925

Steken med stektermometer. Köttet kommer dessutom fårn min pappas Highland Cattles, närproducerat och så hälsosamt det bara kan bli. Ni kanske ser hur lite insprängt fett det är? Smakar lite mot vilt. Oerhört fint kött.

IMG_0926
Här kokar en flaska porter, soya, koncentrerad svartvinbärssaft och några buljongtärningar.

IMG_0928
Lök och vitlök tillsattes.

IMG_0930

Morötter och ärtor på g.
IMG_0931
Min sambo fixar potatis.

IMG_0934
Steken kokar (under lock) tills den får rätt temperatur. Det tog ungerfär 1 timme och 30 min.

 

IMG_0935

Såhär fint blev det, uppskuret och serverat på en bädd av kokta ärtor och morötter.
Skyn silades och tillsattes grädde och redning. Den var helt fantastisk!

Hur ofta äter man en riktig söndagsstek?
Jag tror jag fick extra stjärnor som svärdotter idag, för alla åt med god aptit och lovprisade maten, framförallt såsen.

 

 

Etiketter: , , , ,

Lämna en kommentar