Novemberutmaningen.

Bild 4

Var med i min novemberutmaning.
Den blir tuff, men annars vore det ju ingen utmaning, eller hur!

Utmaningen är i två delar, man kan välja att vara med på båda eller bara en av delarna.

MAT
Den första delen är en utmaning om vad vi stoppar i munnen.
Vad som inte ska stoppas i munnen under den här november-utmaningen är godis.
Det behöver väl inte utvecklas något mer.
Vad man räknar in i ”godis” avgör var och en.
Jag tycker att vi ska ha en undantagsdag. Men bara en.
Den får man använda när man vill under månaden, om man vill.

TRÄNING
Del två i utmaningen handlar, inte helt otippat, om träning.
Under november ska följande uträttas:
80 km ska promenaras/cyklas/simmas/springas eller annan fysisk aktivitet som kan uppmätas i sträcka.
15 träningspass ska utföras. Som träningspass räknas ett pass på minst 30 min och när man är ombytt till träningskläder.
2 nya träningsformer ska testas (kan vara allt från ett nytt grupppass, eller att testa på att springa om man annars bara brukar promenara etc)
Ett träningspass ska under perioden vara minst 100 minuter. Om det är en långpromenad, en tur till gymmet eller något helt annat, är upp till dig.
30 minuter sammanlagt i plankan. Varav minst 10 av de minuterna ska vara på tårna.

300 armhävningar ska utföras varav minst 30 ska vara på tårna. Orkar man inte en armhävning på tårna, får man göra strikta på nervägen och sedan hjälpa sig upp. Bara man håller emot så mycket man orkar på vägen ner. Armhävningarna går även att byta mot någon annan övning där du effektivt kan använda din kroppsvikt. Om du vill byta övning, skriv vilken du vill byta till.
4 ordentliga stretch/avslappning/yoga/meditation eller liknanade ska utföras.
30 minuter varje vecka ska tillägnas dig. Det ska vara 30 minuter (eller mer!) som du skämmer bort dig på något vis. Tar ett hett bad, lägger ansiktsmask, får en massage. Gör något för dig själv som du mår bra av. Det är lika viktigt som det andra.

BELÖNING

Givetvis ska vi ha en form av belöning när vi klarat av Novemberutmaningen.
Vad som är en bra belöning för dig, det vet bara du. Men du ska skriva ner vad din belöning ska vara.
Men alla som kommer vara med i utmaningen och klarar den, kommer få en present hemskickad!
Jag tänker inte avslöja vad det är, förrän sista november, men det blir som en tidig julklapp som belöning för att ni klarat utmaningen och som tack för att ni varit med och peppat mig hela vägen!

Hur gör man för att vara med?
Man kommenterar på inlägget här och säger om man vill vara med i både mat och träningsutmaningen eller i bara en av dem och då i vilken. Dessutom skriver man vilken typ av belöning man ska ge sig själv när man har klarat av hela månaden. Sen skriver man om utmaningen på sin blogg tillsammans med bilden ovan och en länk hit. Minst en gång i veckan, förslagsvis söndag, skriver man ett inlägg där man länkar till Novemberutmaningen här och skriver en uppdatering hur det går. Har man ingen blogg får man kommentera här och berätta hur dte går. Sen peppar vi varandra! Alla som är med i utmaningen kommer jag länka till under ”Novemberutmaningen” så att vi lätt kan hitta varandra och ge varandra en spark i baken om det behövs.
Man får komma med i utmaningen även efter att vi börjat, det innebär bara att man har mindre tid på sig att utföra all träning.

Nå vad säger ni, klarar ni av det?

Bild 4

Etiketter:

74 svar to “Novemberutmaningen.”

  1. Alexandra Says:

    Oh yeah! Nice one!
    Nu ska jag bege mig till gymmet för lite morgonspinning. Det kommer att göra min dag. Kämpa på!

  2. Beckis Says:

    OMG! Det var ingen dålig utmaning! Jag är med och glad om jag klarar att uppfylla hälften av alla de där målen! Jag är med på båda utmaningarna i alla fall. Börjar vi idag, eller 1 november? Får nog fundera lite på den där belöningen dock.

  3. kill calories Says:

    okej, gud vilken svår utmaning!! men jag hakar på den faktist, tror det kan vara bra för mig. börjar vi 1 november och håller på till sista? jag är med på båda delarna!! men bara om vi kör från 1 november för i helgen har jag alkohol inplanerat både fredag och lördag. 😀 min belöning till mig själv om jag klarar hela månaden, är att gå på thaimassage 1 h. jag gör iofs det med jämna mellanrum så egentligen kanske man borde ta något ännu mer ovanligt? vad kul med utmaning, jag kommer skriva om den och länka till den ikväll när jag kommer hem! 🙂 och apropå din kommentar i min blogg, nej då, jag ska inte försvinna men har det bara lite knas just nu och äter godis varje dag. men jag kommer tillbaka anyday!!

  4. Alexandra Says:

    Så där spinningpasset är avklarat, och jag förklarar härmed offieciellt att jag är med på din dunderutmaning!

  5. Sofia Says:

    Hjälp vilken utmaning! Riktigt sugen på att gå med och på sätt och vis hjälper den ju min egna utmaning jag har. Det enda jag som blir lite kneoig men nog helt genomförbar är de där 80 km med tanke på att jag inte får springa så långt, men jag får väl försöka ta in det på promenader och cyklling. Hänger på på både mat och träning! Som belöning ska jag nog ge mig själv en spabehandling.

    • ÄtaTränaKämpa Says:

      Jag kan ju inte heller springa,så jag får frölita mig på cykel, simning och rodd 🙂

      Spabehandling var en jättebra idé! 🙂

  6. Ninni Says:

    En rejäl utmaning du har här.
    Jag startade min blogg direkt efter att jag börjat läsa din. Du motiverar mig! Jag är inte direkt den som tränar mycket, tänkte ”no way” när jag läste om 80km:arna. Men jag vill göra ett försök. Så skriv upp mig på båda utmaningarna, för nu jävlar kör vi. Start på Söndag? Jag länkar till din blogg lite senare ikväll. 🙂
    P.s.Tack för en underbart motiverande blogg!

  7. Madde K Says:

    Jag är med på utmaningen! men helgen får bli ett undantag med maten eftersom det är Halloween 😉 Ska skriva om det i min blogg med en gång!
    Belöningen får jag nog tänka lite till på 🙂

  8. Millis Says:

    Fy fan, vilken klockren utmaning. Jag hakar på, men kommer dock att fuska med matutmaningen mer än en dag. Jag fyller nämligen jämnt i november, big 40 den här gången och det lär bli firande fler än en dag, så det spricker mao. Däremot kan jag utmana mig så att jag inte får fuska något utöver firardagarna, för nu har det varit lite väl mycket unnande hit och dit.
    Träningsutmaningen köper jag fullt ut, kanske kommer jag äntligen igång igen då. Har dock haft influensa nyligen så de första veckorna får jag starta lite lugnare, men det ska nog ordna sig ändå. Har varit så himla mycket jobb på sistone, så har inte kommit igång efter sjukdomen alls, men det är egentligen så puckad prioritering. Så november prioriterar vi träning före övertid på jobb 🙂

  9. Running girl Says:

    Detta låter toppen! Klart jag vill vara med. Jag är med på både mat och träning. Jag länkar i min blogg http://runninggirlchallange.blogspot.com/2009/10/novemberutmaningen.html och så ska jag vara lite duktigare att uppdatera bloggen nu också.

  10. velvet Says:

    hej hej!
    jag anmäler mig till mat-utmaningen 😀
    jag älskar utmaningar, det är det perfekta sättet att utmana sig själv och få resultat! tyvärr har jag varit allvarligt sjuk och kan inte träna varken hårt, eller länge. tre träningspass i veckan klarar jag av och några promenader 🙂

    kramar
    velvet

    • ÄtaTränaKämpa Says:

      Vad roligt att du är med på mat-utmaningen även om du inte kan vara med på träningsutmaningen. Låter otäckt med att du har varit allvarligt sjuk också, men du är okej nu?
      kram!

  11. Running girl Says:

    Jag glömde bort att tala om vad min belöning skulle bli. Jag hade tänk ge mig själv en klippning och färgning hos en frisör som min belöning.

  12. Fru Kaos Says:

    Härligt!!!!!!! men jag kan inte vara med… Boobjob comming up 🙂

    Men jag länkar så klart!

    • ÄtaTränaKämpa Says:

      Haha, dte var nog den ovanligaste anledningen som jag har hört hittills för att inte vara med 😀
      Lycka till med brösten 😉

  13. Mrs.McGlaun Says:

    YES!! Jag är med!
    Äntligen en utmaning som faktiskt känns som just en UTMANING!
    Jag är med på båda delarna. Nu kör vi!

  14. Time To Drop It Says:

    Love it! Jag är SÅ med på både mat och träningsutmaningen. Precis vad jag behöver så här i höstmörkret. Min belöning ska jag fundera vidare på ett tag (har alldeles för många idéer som lockar).
    Nu kör vi så det ryker!!! 🙂

    • ÄtaTränaKämpa Says:

      Åh, kan du inte dela med dig utav belöningsidéerna, du kanske kan ge mig en bra idé!? 😀

      • Time To Drop It Says:

        Jag har funderat på allt mellan massage, pedikyr, manikyr, köpa en spikmatta, klippning, någon helgresa osv. Mitt beslut landade på en premunation av tidningen Må Bra, för ärligt talat har jag inte riktigt ekonomin av något av de ovanstående och en premunation är något jag funderat på länge men aldrig kommit till.
        Hoppas du fick några uppslag 🙂

      • ÄtaTränaKämpa Says:

        Prenumeration var ju en superbra idé! Räcker länge och ger lite kvalitetstid med att mysa i soffan med nya tidning.

  15. tjock chic Says:

    Hakar på, på din härliga utmaning. Skönt att det inte var fixering i antal kilon att gå ner! Jag är med på båda! Belöning : Ett klädesplagg, vet inte vad ännu (har en favorit affär som får in nya snygga saker hela tiden)

  16. Lotta Says:

    Oj så kul! Jag är helt klart på! Jag kör bara träningsutmaningen (har ändå inte ätit godis på 3 veckor så jag bara fortsätter på det spåret). Min belöning blir nog en sväng till frisören 🙂 Mycket bra utmaning! Pepp pepp!!!

    • ÄtaTränaKämpa Says:

      Vad roligt att du vill vara med, en tripp till frisören skulle jag också behöva, men jag vet inte om mitt hår klarar en månad till, haha. 😀 Vad duktig du är som redan haft godisstopp i tre veckor! 😀

  17. Bloggmia Says:

    Hallå!

    Tänker då hänga på träningsutmaningen häröver!
    Skriver in det på egna bloggen direkt. Men jag måste fundera över vad jag ska få för belöning. Har nämligen ingen aning.

    • ÄtaTränaKämpa Says:

      Vad roligt, du är hjärtligt välkommen i utmaningen. Jag måste också komma på en bra belöning, något som passar i mörka december, hrm..

  18. Jenny Says:

    Såååå kul!
    Jag kör från och med idag påbåde mat och träning! Och jag tänker unna mig lite lyxiga hårvårdsprodukter som jag aldrig skulle köpa annars…..

  19. lillagrodden Says:

    Jag vill vara med om det inte är försent att anmäla sig nu? Låter som en kanonkul utmaning!!

    Vill vara med på både mat och träningsdelen :). Min belöning om jag klarar utmaningen är att jag får köpa nya kläder till årets julfirande.

    http://www.lillagrodden.wordpress.com

  20. Novemberutmaning! « Tuva 081210 Says:

    […] delar. En matdel och en träningsdel. Den är som sagt ganska omfattande och allt finns att läsa här. Här kommer en liten del jag kopierat rakt av från […]

  21. Johanna Says:

    Snacka om utmaning, del 1 vet jag att jag klarar lätt.
    Del 2 skulle jag klara av om.. om jag inte hade min dotter som just nu har en tuff period.
    Så..
    Kan självklart vara med i del 1 men.. jag kör en egen variant på del 2. 😀

    Kul ide..
    Hoppas det ger något, har juh gått ner 25kg sen 6:e april. 🙂

    • ÄtaTränaKämpa Says:

      Givetvis får man forma om utmaningen om man vill och dne inte riktigt passar ens ivssituation, själva poängen är ju ändå i slutändan att det ska vara en utmaning för en själv. 🙂
      Jättebra jobbat med att ha gått ner 25 kg på så kort tid!

  22. Anonym Says:

    Jag är med 😀 men bara på träningsdelen, maten blir för mycket pess på mig 🙂 Min belöning kommer vara att jag ska boka in någon skönhetsbehandling ex. ansiktsrengöring eller helkroppsmassage. PEPP!

  23. johanna Says:

    im in! 🙂 och jag är med på båda! men jag vet inte riktigt vad det skulle vara för belöning, får tänka lite på det 🙂 men hur som helst, jag är med!

  24. Thea Says:

    Jag är absolut med på båda, pust… =)
    Hård utmaning och det kommer att bli tufft men skitkul.
    Hoppas att lite hull försvinner samtidigt.Jag tycker att det är en jättebra ide och att alla som vill kan hänga på. Bra.

    Min belöning blir massage, underbart =)

  25. petra Says:

    hejsan
    jag vill också gärna vara med på utmaningen. tänkte ge mig på båda
    ska försöka uppdatera i min blogg dagligen. lättare att skärpa till sig då. 😉

    belöningen får jag nog tänka lite på *återkommer*

    Petra

  26. Morgonpromenix « Tuva 081210 Says:

    […] så att den blev ungefär så lång som jag planerat. Det blev den Idag är ju första dagen på novemberutmaningen! Nu är jag […]

  27. Novemberutmaningen, here I come! « ÄTA TRÄNA KÄMPA Says:

    […] (Mer om Novemberutmaningen här.) […]

  28. Anna-Karin Says:

    Hittade till din blogg idag och hoppar gärna med i novemberutmaningen! Har ingen egen blogg…

  29. Michaela Says:

    jag vill vara med, på båda delarna…

    belöning blir en bio och middag kväll med min man=)

    riktigt laddad blev jag!

  30. http://angjelinaminprinsessa.blogg.se/ Says:

    Jag är med!!

  31. Camilla Says:

    Klart jag vill vara med! (bara en dag sen, inte så mycket att ta igen…) Belöning ska jag fundera på ett tag till…

  32. Bitte Says:

    Hej! Vill gärna vara med på detta det jag inte tror att jag ens kommer att försöka är armhävningarna. Jag är ju inte lätt och smidig precis. Har väldigt stort sockerbegär nu har spårat ur fullständigt. Nu kör vi. Belöning blir att göra något med mannen.

    • ÄtaTränaKämpa Says:

      Vad roligt att du är med!
      Angående armhävningarna, gör så gott du kan, en armhävning på knäna kan alla göra, oavstt hur tung man är, man får bara anpassa motståndet med att vinkla höften mer så att mindre vikt kommer på armarna. Jag tror du klarar det! 🙂
      Välkommen in i gänget 🙂

  33. Jeanette Says:

    Jag hoppar på med, missat första veckan men har ju inte sett den tidigare.
    Ska smita in och fixa en länk och ska nog köra båda. Godis äter jag inte längre så den borde jag kunna klara 😛 Visst har det väl slinkit ner några bullar eller en tårta på födelsedag, men annars så…. Träningen har jag svårare för men kan vara en bra morot för mig denna utmaning.

    • ÄtaTränaKämpa Says:

      Välkommen in i gänget och lycka till, du har lite att ”jobba ikapp” efetrsom du komemr in lite senare, men det klarar du lätt!

  34. Ahana » Novemberutmaning Says:

    […]  https://atatranakampa.wordpress.com/2009/… […]

  35. birosu Says:

    Möjligtvis lite sent, men jag är gärna på =). Jag tränar själv, så jag hänger inte så långt efter, men vill gärna ha något att bita.

  36. Veckans träning, novemberutmaningen « Tuva 081210 Says:

    […] Läsa med om utmaningen? Klicka in här Novemberutmaningen. […]

  37. Linda Says:

    Jag är med! även om det är lite sent…men som sagt jag får ligga i lite mera då! Jag är med på både mat och träningsutmaningen…passar mig perfect för då kan jag äta tårta iaf på min egen födelsedag som är nu i nov :o)

  38. Linda Says:

    belöningen var det ju med…jag kan faktiskt inte komma på riktigt vad jag känner att jag vill ha eller unna mig just nu…men det kommer jag säkert komma på tills slutet av nov 🙂

  39. Linda Says:

    hej igen hehe….måste bara fråga om träningspass ses som träningstillfälle. Eller om det är just pass som gäller

    • ÄtaTränaKämpa Says:

      ett träningstillfälle givetvis, det enda kravet är att träningspasset ska vara mer än 30 minuter. 🙂

  40. birosu Says:

    Glömde detta med belöningen, själv ska jag bjuda mig på en sminkkurs inför julens alla festdagar..

  41. Linda Says:

    Här kommer flera frågor hehe…. om jag kör ett ”träningstillfälle” då jag kanske cyklar….räknar jag det både som träningspass och kilometrarna då? tror jag förstår vilket svar jag kommer få…men är tvungen att fråga så jag inte fuskar…hihi :o)

  42. Linda Says:

    Har kommit på min belöning och det får bli att fixa naglarna. Får stå ut till slutet av nov.

  43. Novemberutmaningen redovisning « Tuva 081210 Says:

    […] Novemberutmaningen hittar ni HÄR […]

  44. Tankar och idéer kring nästa utmaning? « ÄTA TRÄNA KÄMPA Says:

    […] vill jag ha lite feedback från er, både ni som varit med på Novemberutmaningen och ni som inte var det, vad var bra med förra utmaningen och vad saknade ni/skulle ni vilja på […]

Lämna en kommentar