Jul och Nyårsutmaningen. (JoNU)

Så, då var det dags att presentera nästa utmaning, jag har redan nämnt den förut.

Utmaningen som sträcker sig över jul och nyår!

Den här utmaningen har jag knåpat ihop utefter mina egna förutsättning över just dessa storhelger. Jag kommer vara bortrest i två veckor över nyår och har då inte tillgång till varken mitt vanliga gym eller mina vanliga träningsformer. Jag antar att för många av er andra som läser bloggen, kan det vara likadant. Man är och besöker släkt och vänner och är inte så mycket hemma. Det är utifrån de kriterierna den här utmaningen kommer byggas upp.

Utmaningen pågår mellan 21/12 och 11/1. Tre härliga veckor då vi ska hinna med det här:

MAT
Visst är det lätt att låta både det ena slinka ner i tid och otid även efter julafton?
Under utmaningen ska två nya hälsosamma recept provas. Det ska vara något nytt och ”spännande”, kanske med någon ny ingrediens eller liknaande.
From 1/1 -11/1 ska vi avsötas, efter allt julgodis. Då är det ”godisförbud”. Man väljer själv vad som ska räknas in, godis? Glass? Efterrätter? Kakor? Alkohol? Vill man, kan man köra hela perioden, med undantag för julafton/nyår exempelvis.
Regelbundna måltider. Under utmaningen ska vi inte hoppa över några mål utan regelbundet, varje dag, äta både frukost, lunch och middag.

TRÄNING
Under de här tre veckorna ska följande utföras:
15 träningspass
ska utföras. Som träningspass räknas ett pass på minst 20 min och när man är ombytt till träningskläder
50 km ska man gå/springa/cykla/simma/eller på liknanade sätt ta sig fram.
150 burpees ska utföras. Är man väldigt tung och tycker att övningen är väldigt svår, så kan man modifiera den något genom att hålla armarna raka och rumpan i vädret och inte gå hela vägen ner i en armhävning när man står på alla fyra, utan hoppa upp direkt i ett upphopp därifrån. (Förstod ni hur jag menade?) Skulle det vara så att övningen ändå känns för svår, byt ut den mot vanliga upphopp.

20 minuter i sidoplankan, dvs 10 minuter på varje sida. Välj själv om du kan göra den med båda benen raka, eller med ett knä i golvet (se bilder på länken ovan)
080205_sidoplanka_01.jpg
(Bild lånad från Stadium)

Tre intervallpass ska utföras. Du väljer själv om du vill gå, springa, simma, gå och springa växelvis,  använda cykel/crosstrainer/roddmaskin etc., Välj mellan intervallpass 1, intervallpass 2 och intervallpass 3, eller kör ett av varje. Pass 1 är ett enkelt intervallpass med 6×4 minuters intervaller. Börja med att värma upp 5-10 minuter i ditt vanliga tempo.  Öka tempot så att det blir ordentligt jobbigt men så att du ändå kan hålla det under 2 minuter. Efter 2 minuter, gå tillbaka till ditt uppvärmningstempo och vila i det i 2-3 minuter. Upprepa sammanlagt 6 gånger. Avsluta med nedvarvning i 5-10 minuter. Pass 2 har kortare intevaller och håller pulsen lite högre.  Värm upp i 5-10 minuter. Du ska utföra 10 intervaller, 1 minuts maxtempo och 20 sekunders vila mellan. Varva ned 5-10 min efteråt. Pass 3 är ett drop-pass. Börja med att värma upp 5-10 minuter. 10 intervaller, där den första är 10 minuter och varje efter den är 1 minut kortare. Du vilar i ditt normaltempo i 2 minuter mellan. Dvs 10 min ökat tempo, 2 min vila, 9 min ökat tempo, 2 min vila, 8 min ökat tempo, 2 min vila, 7 min ökat tempo, 2 min vila osv. Efter sista intervallen varvar du ner i 5-10 min.


VÄLBEFINNANDE
Under jul och nyår är det lätt att man, istället för att faktiskt njuta av tillvaron, stressar runt och känner press att räcka till åt alla andra.
Vi ska givetvis försöka bryta den trenden.
Varje dag under den här utmaningen ska vi skriva ”tacksamhetsdagbok”. Ni som läst min blogg vet nog vad jag menar, för jag var duktig på att skriva dte tidigare. Varje dag ska vi skriva ner fem saker som vi är tacksamma över just för dagen. Det kan vara precis vad som helst, det man själv känner att man är tacksam över, stort som smått. Var man skriver det, tex på en blogg eller i ett privat litet anteckningsblock bestämmer man själv.

Vi ska även skapa en affirmation för de här tre veckorna som vi ska säga till oss själva varje morgon (ett tips är att sätta upp en liten lapp med affirmationen vi exempelvis spegeln i badrummet så att man blir påmind när man borstar tänderna. Vad affirmationen ska vara, får ni själva bestämma. Men den ska vara positiv och orden ”inte”/”måste” får inte förekomma. Exempel på affirmationer:
”Jag älskar mig själv.” ”Jag är stark och underbar precis som jag är.”, ”Idag är en fantastisk dag”, eller ”Jag klarar av allt jag företar mig” eller, ”Jag välkomnar kärlek och glädje i mitt liv” osv. Nyckeln med affirmationer är att vi är väldigt mycket bättre på att mata oss själva med automatiska negativa tankar, än med positiva. Hur ofta tänker vi ”Idag gör jag mitt bästa och är nöjd med det jag gör”? Affirmationen du skapar, ska passa dig och meningen är inte att du ska säga något som du redan tror, utan kanske snarare att du ska motsäga en negativ tanke du har om dig själv. (Läs mer om affirmationer här, här och här.

En dag under utmaningen ska du avsätta en timme åt dig själv då du gör något som känns lyxigt och som får dig attmå bra. Vad du väljer att göra bestämmer du själv.

Som ni kanske märker är den här utmaningen större än NU, eftersom den är bredare, på både mat och välbefinnande-fronten. Precis som förra gången kan man välja att vara med på hela, eller bara träning/mat/välbefinnande. Precis som förra gången ska vi även nu bestämma vad vi ska ge oss för belöning när vi väl är klara.

För att vara med, kommentera här på bloggen, har du en egen blogg, skriv om utmnaingen där, sen försöker vi hålla varandra uppdaterade här under utmaningens gång. När utmaningen är över redovisar vi här hur det har gått. Ju fler vi är, desto roligare blir det! Alla som deltar i utmaningen kommer också få en liten belöning från mig också.

Vågar du anta utmaningen?

Etiketter: ,

39 svar to “Jul och Nyårsutmaningen. (JoNU)”

  1. Running girl Says:

    Kul, jag är med på mat och träningsbiten i alla fall. Jag har väldigt svårt att skriva tacksamhetsdagbok (passar inte mig) så den biten tänker jag hoppa över (tror jag).

    I morgon åker vi (jag och min sambo) till Costa Rica så några 15 st träningspass där man är ombytt kommer jag nog inte få till (om det nu inte räknas att man har vandrarskor, tropikohatt och friluftskläder på sig). Träningen kommer för mig bli djungelpromenader, vandring uppför aktiv vulkan och snorkling. Ev. en löptur på stranden i vattenbrynet.

    Jag hade tänkte köra morgonjympa med armhävningar, sit-ups, utfall och benböj varje morgon.
    Jag får se om det kan ta 20 min eller mer att göra 3 set med 15 av varje.

    Jag kan ju alltid lägga in burpees i den träningen också.

  2. MiniZillen Says:

    Jag vill gärna vara med!!! 😀 Så spännande! Det är nog detta jag behöver för att hålla träningslusten kvar 😉 *peppkram*

  3. Alexandra Says:

    Åh, jag älskar dig :)! Vilken superutmaning du har kommit dragandes med, det kommer att ta knäcken på mig :). Nej, men jag är imponerad över hur du har kommit på allting. Fint jobbad. Och naturligtvis är jag mer än gärna med!!
    Superfint, och lycka till med julen!

  4. Viktory Says:

    Jag vill vara med! =)

  5. Josefine Says:

    Jag vill gärna vara med!! =) Detta är precis vad jag behöver!

  6. Ida E Says:

    Jag vill vara med…men jag har ingen blogg….får man vara med iallafall?

  7. Sofia Says:

    Vilken utmaning! Burpeesarna och sidoplankan är nog det som kommer bli svårast för mig. Men jag är på…

  8. Beckis Says:

    Gud vad kul! Jag är med! Utan tvekan!

  9. gorgina Says:

    Vad skoj den drog igång. Denna gången hänger jag gärna med på Mat och Välbiffinande. Då jag som nästan heltids arbetande finner det just nu svårt att få tiden att räcka till för träning med. Allt tid verkar gå åt att försöka hålla jobb,barn och hem flytande.

  10. Jessie Says:

    Jag är på!
    Tänker köra samtliga utmaningar och misstänker starkt att jag kommer få mest problem med ”två nya hälsosamma recept”-delen eftersom jag tycker det är APTRIST att laga mat och JOBBIGT samt OINTRESSANT att komma på nya recept att laga över huvud taget. *hepp!*

    Min ”godisavgiftning” kommer att innehålla följande saker:
    Inga kex och kakor, (jag ÄR kakmonstret), inga saltade nötter – bara naturella, inga chips/ostbågar, inget smågodis.

    I praktiken innebär det här att jag inte kommer att vilja åka och hälsa på mina föräldrar och deras outtömliga godisskål OCH att jag ska klara att ta ca 10 högskolepoäng under den där perioden utan snacks…
    Jösses!

    Jag kommer att rapportera här och blogga på funbeat.

    /JES

  11. Lovisa Says:

    Jag är lätt på den här utmaningen! Med vissa modifikationer vad gäller godisförbudet 🙂

  12. Åsa (Valerina) Says:

    Jag är med på träningsbiten och välbefinnandebiten,,,dock utan tacksamhetskalender. Jag har väldigt svårt för sådana. Kommer iallafall inte skriva sån varje dag, kan försöka att skriva 1/vecka under dessa 3 veckor.
    Matbiten kommer jag ta tag i från söndag den 10:e så den hoppar jag över i denna utmaning:D
    Kommer att blogga om det på min blogg. Men det tar jag imorgon,,,nu ska jag ut med hundarna och sen hoppa i säng 😀
    Hälsningar Åsa (bullen71 på Funbeat)

  13. Carmen Says:

    Superrolig utmaning!! Jag är påå…

  14. Yvonne K Says:

    Jag hänger på!
    Passar utmärkt med Jul o nyårs utmaning.

  15. Pärlan Says:

    Hej!

    Åhh jag vill så gärna vara med! Men jag ska nog i så fall försöka anpassa den lite efter mig själv.
    Jag jobbar varenda dag under jul och nyår (förutom julafton) 25dec-1jan jobbar jag 8 dagar i sträck. Och därefter en ledig helg och sen jobb igen. Så det blir lite tufft att hinna med allt. 😛 Och dessutom måste hinna med att gå till gymmet innan det stänger…
    Så jag ska försöka sätta mig ner ikväll (jobbar idag också) eller imorgon under dagen på jobbet att försöka anpassa så att jag också kan vara med! 🙂
    Kram

  16. valerina Says:

    Nu finns mina tankar och modifieringar av utmaningen på min blogg:

    Julutmaningen

  17. Julutmaningen « Valerinas krypin Says:

    […] Julutmaningen Posted on 20 december 2009 by valerina Julutmaningen är startad av en tjej som skriver på Funbeat. Utmaningen i sin helhet kan ni läsa om här […]

  18. valerina Says:

    Men du jag kom på en sak,,,,,visst gäller utmaningen från den 21 dec till och med den 10:e januari,,,inte den 11:e för det är ju på måndagen. Utmaningen slutar på söndagen va?

  19. Lotta Says:

    Jag försöker tänka så positivt som möjligt och skulle gärna vilja anta denna utmaning.tror att väbefinnande och maten kommer att fungera. Jag tror dock inte att träningen kommer att vara så effektiv från min del (detta med ombyte – ska försöka att gå ut och gå med allt folk som är på mitt jul och mnyårsfirande, men det kanske inte blir ombytta som sagt… )
    Jag kommer att försöka skriva på min blogg men det är ju så att jag inte har min dator tillgänglig hela tiden så det kanske kan vara lite svårt… skriver väl för mig själv och sedan kanske lite mobilinlägg!
    Jag har en egen blogg. http://www.viktinfo.wordpress.com

    Hälsningar Lotta

  20. Äta träna kämpa – Jul och nyårsutmaning! « VIKTinfo Says:

    […] utmaning – men den har ju inte gått så himla bra, så jag tänkter att när jag nu såg hos Äta träna kämpa hade en ny tre veckors utmaning så ville jag hänga på den lite […]

  21. Dan före dan.. « ÄTA TRÄNA KÄMPA Says:

    […] ÄTA TRÄNA KÄMPA Vägen från 133 till 80 kilo. "It's time to cut some fat" « Jul och Nyårsutmaningen. (JoNU) […]

  22. Lia Says:

    Vilken bra utmaning, och så genomtänkt oxå. Såg den på Fb och kände att det kunde vara nåt för mig.
    Jag är gärna med, kommer modifiera den lite med maten då jag fastar en gång per år och det blir direkt efter nyårs, men förrutom det så. Skoj skoj…

  23. Jessie Says:

    Dag 1 och jag är redan igång!
    Har byggt en affirmation som handlar om mina studier som blivit lidande pga för mycket förkylning den här hösten/vintern. Måste komma ikapp min klass och studietakt innan terminen slutar den 18e januari, så det passar ju perfekt!
    Utöver det så har jag ätit en stadig frukost (fast det gör jag ju ALLTID) och så har jag gjort en minut av sidoplankan (pust, stånk, stöööön).

    /JES

  24. Sanna Says:

    Självklart är man med! Har redan ätit frukost, gjort ett intervall pass och snart är det dax för lunch 🙂

  25. Ann-Sofie Says:

    Hejsan!

    Jag är oxå med på utmaningen! Jag har dock ingen blogg men hoppas jag kan vara med ändån.
    Nu jäklar ska det tränas. 😉

  26. Jessie Says:

    Resultat dag 1:
    Gått 3km och sprungit 1,25km
    Gjort 2 minuter sidoplanka
    Ätit regelbundet och skrivit, samt använt, min affirmation.

  27. Lia Says:

    Har kommit igång med lite löpning och sidoplanka, burpees:arna har jag inte vågat mig på ännu…liite läskiga, men imorrn ska jag testa EN iaf 🙂

    Hittade en bra affirmations sida med dagens affirmation m.m
    http://www.utbildning-co.se/sv/

  28. Jessie Says:

    Burpees är SVÅRT skit! Men jag nöjer mig med att stå på alla fyra.. ta ett hopp så långt bakåt jag kan och sen ett hopp framåt igen till alla fyra och sen ett upphopp. Det får baske mig duga för världens svagaste överkropp! 😉

    Jag håller på och kämpar med de nyttiga recepten – duger det om man kommit på ett sätt att byta ut något onyttigt snacks mot något nyttigare?

  29. Vecka 1 på jul- och nyårsutmaningen « Valerinas krypin Says:

    […] jul- och nyårsutmaningen Posted on 27 december 2009 by valerina Nu har det gått 1 vecka av jul- och nyårsutmaningen. Min plan kan ni läsa i rött och det som blev av kan ni läsa i […]

  30. Jessie Says:

    Resultat efter vecka 1:

    Motion:
    Sidoplankan: 70% = 14 minuter
    Burpees: 47% = 70 stycken
    Rörelsekilometer: 60% = 30 kilometer

    Mat:
    Äter regelbundet, frossar i godis fram till nyårsdagen… 😉 och kämpar med att fundera ut två recept = svåraste grejjen i matutmaningen.

    Mentalt:
    Gör mina affirmationer dagligen, hur fånigt det än kan kännas ibland (och det KAN det verkligen…).
    Har skrivit tacksamhetsdagbok varje dag och tvingat mig själv till att inte upprepa samma anledning två gånger någonstans = mycket svårare, upptäckte jag snabbt. Men ganska kul är det och säkert nyttigt med. Idag var det lite svårt att känna sig tacksam, då bilen strular och inte startar utan startkabelhjälp, trots att jag har bytt både startmotor och generator senaste månaden och batteriet är mindre än sex månader gammalt – men tror ni inte på tusan att jag hittade fem saker att vara tacksam över ändå? 😀

  31. Vecka 2 på jul- och nyårsutmaningen « Valerinas krypin Says:

    […] och nyårsutmaningen Posted on 03 januari 2010 by valerina Nu har det gått 2 veckor på jul- och nyårsutmaningen. Veckans planerade träning ser ni i svart och resultatet ser ni i […]

  32. Jessie Says:

    Två veckor in på utmaningen och jag är i mål med rörelsekilometerna!

    Affirmationerna går sådär, men tacksamhetsdagboken är nyttig och lite kul, så den kanske jag ska fortsätta med även efter utmaningen?

    Matutmaningen rullar på. Har inte ens haft ett sug efter godis eller snacks sen nyår. Tror det blev en socker-overload under julhelg och mellandagar och kroppen tar tacksamt emot sin avgiftning nu.
    Några nyttiga recept tror jag inte att det blir och just nu är mitt största problem hur jag ska få in så många av dessa supergrymma burpees på den här sista veckan. Brrrr….

    Plankan tänkte jag avliva idag iaf. Har ju ”bara” sex minuter kvar så det tänker jag dela upp på tre pass under dagens lopp.

  33. Blev lat idag « Valerinas krypin Says:

    […] Jag måste hålla denna plan om jag ska få ihop 15 pass på jul- och nyårsutmaningen […]

  34. Yvonne K Says:

    Två veckor och det går riktigt bra.
    Km-58
    Burpees-142
    Sidoplankan- 24
    Utförda pass- 16
    Har kört matdagbok alla dagar vilket givetvis bidrar med en god mathållning och ytterst lite onyttigt. Vilket i sig underlättat nu när jag inte får äta godis..
    Tacksamhetsdagbok skippade jag eftersom jag är en tacksam skit ändå.
    Har haft åtskilliga helt egna timmar som ägnats åt Spa och konstnärs träffar, det sist nämnda innebär en timma som jag bara ägnar åt något kreativt som jag gillar.. Kan verkligen rekomendera det.

  35. Plan för resten av veckan « Valerinas krypin Says:

    […] måste träna nånting varje dag resten av veckan om jag ska klara målet på jul- och nyårsutmaningen. Eller ja alltså det finns ju inget som säger att man måste träna alla passen på olika dagar, […]

  36. Jessie Says:

    Tufft intervallpass 2 idag, då jag pulsade runt i snön bakom vårt hus! Först tog konditionen slut, sen kom jag in i andra andningen men då tog benen slut. PUST, STÅNK, STÖN!

  37. Sammanställning jul- och nyårsutmaningen « Valerinas krypin Says:

    […] jul- och nyårsutmaningen Posted on 10 januari 2010 by valerina Nu har de 3 veckorna på jul- och nyårsutmaningen passerat. Och jag klarade de mål jag valde att vara med […]

  38. Jessie Says:

    Summering av JoNU:
    Totalt uppnått i rörelsekilometer: 62,2 km (av 50) I MÅL!
    Totalt uppnått i plankan: 20 minuter (av 20) I MÅL!
    Totalt uppnått i burpees: 150 st (av 150) I MÅL!

    Hittills uppnått antal ombytta pass: 11 st (av 15)
    (2 st tidningsrundor, 2 st längåkningspass, 2 st längre promenader, 3 st löppass, 2 st intervallpass) = Sket sig.
    (men jag rörde på mig minst 20 minuter 20 dagar av 22 så det hängde nog mest på det där med ombytt…)

    Hittills uppnått i intervallpass: 2 (av 3) = Sket sig.
    (pga ett dödsbud i bekantskapskretsen sista dagen på utmaningen då det sista intervallpasset skulle ha blivit av annars…)

    Tacksamhetsdagbok: 22 dagar (av 22) I MÅL!
    Affirmationer: 17 dagar (av 22) = starkt jobbat av mig!

    Nyttiga recept: Jodå, men inte var de innovativa och med några nya ingredienser inte… attans!
    Regelbundna måltider: 20 dagar (av 22) = MIGRÄN 2 dagar av 22.

    Har för övrigt, helt enligt plan, samma vikt nu som dan före julafton.

  39. Glad nyhet – det blir en AugustiUtmaning! « ÄTA TRÄNA KÄMPA Says:

    […] utmaningar, vad var bra, vad var dåligt? Vad saknade ni? Ni som inte varit med på varesig NU, JoNU,  MU eller 20DU. Vad vill ni att en bra utmaning ska […]

Lämna en kommentar