Livet är ingen självklarhet.

Det dog två löpare under midnattsloppet i helgen. En 50 åring och en 26 åring.

26 åringen var kusin med nära vänner till familjen. Jag kände honom inte personligen, men har träffat honom ett antal gånger. Den sorg som hela hans familj nu går igenom, är ofattbar och mina tankar går till dem. En 26-åring som bara skulle springa ett millopp en augustikväll.

Det känns både orättvist och oförståeligt hur någon så ung kan dö bara sådär. Det finns någon inneboende tro på ungdomens livskraft och odödlighet. För oss som tränar är just det här fallet ännu mer skrämmande. Vikten av att lyssna på kroppen ordentligt innan vi utsätter den för stora påfrestningar. Att våga känna att ”Nej, idag är det ingen bra idé att sticka ut och springa/träna” när kroppen inte är med oss. Att inte vara för envis, ha för tjockt pannben i alla lägen.

Livet är ingen självklarhet och det är hemskt att det ska ske dödsfall för att den insikten ska få något fäste. Men det är också när sådant här inträffar som man inser vad som verkligen är viktigt. Vad spelar ditten och datten egentligen för roll? Småsaker man gnäller över. Småsaker man känner sig missnöjd med. Vad spelar det för roll egentligen?

Så idag ska jag verkligen försöka leva här och nu och vara tacksam över allt det fina som finns i mitt liv. Bara det faktum att jag faktiskt lever och att mina nära och kära är friska och hela, är något att känna stor tacksamhet inför. Livet är ingen självklarhet, livet är en gåva.

6 svar to “Livet är ingen självklarhet.”

  1. Jessica Clarén Says:

    Så fruktansvärt. Jag skickar alla mina tankar till anhöriga och skriver under på att man inte ska ta något för givet, allra minst livet.

    /Jessica

  2. Pernilla Says:

    Kan inte mer än hålla med!
    Sedan är det ju så att man inte alltid får varningssignaler innan, det bara händer.. Man har ju funderat en del sedan i lördags, många tankar går till familjerna.
    Min glädje tog slut vid Sofia Kyrka.. Slog av på takten, kände mig illa till mods, funderade ett tag på att kliva av då glädjen var bortblåst men bestämde mig för att lufsa i mål..

  3. rebecka Says:

    Urs, jag läste om det i tidningen och nu här. Urs! jättehemskt!
    Mina tankar går till familjen, anhöriga och alla andra nära.
    massa kramar

  4. Eva Says:

    Ja, visst är det ofattbart att två personer dog, så sorgligt!

  5. Johanna Says:

    Jag är också smått chockad, man väntar sig inte att träna(n)de unga människor bara ska falla ihop och dö mellan ett andetag och nästa. Ibland tänker jag på hur sköra vi är, inte minst när jag ser barnen i olika situationer. Det går inte att ta något för givet, samtidigt kan man inte vara rädd hela tiden. Men att uppskatta sin hälsa och sina nära och kära aktivt åtminstone en liten stund varje dag vore fint om man kunde lyckas med.

  6. stockholmkat Says:

    Mycket viktigt och klokt inlägg. Det här är något som jag ständigt kömpar med att komma ihåg. Min mamma gick bort för elva år sen, bara 43 år och jag lovade mig själv att fortsatt alltid vara tacksam för att jag är frisk och får vara med. Jag skulle inte bry mig om skitsaker som vikt eller puckon i trafiken och framförallt inse förmånen det innebär att bli äldre istället för att tjafsa om rynkor och annat.
    Idag elva år senare är jag förmodligen bättre på det än om jag inte upplevt det jag gjorde, men det är så jäkla lätt att glömma det i vardagen. Man kan inte leva som om man skulle dö i morgon, men man kan banne mig tänka att man ska göra det bästa av varje dag. Det är för mig konsten med livet, den stora utmaningen och jag övar och övar! Tack för ditt fina inlägg som påminde mig igen och alla sympatier till en familj och vänner i chock.

Kommentera

