Archive for juli, 2010

Små stunder av tystnad, ensamhet och lugn.

juli 31, 2010

Ibland behöver man helt enkelt sitta på en sten ute i skogen med 90:åriga träd och en hund, som enda sällskap. Låta minuterna bara rinna iväg. 10, 20, 30. Insupa naturen. Tystnaden. Påminnas om självklarheten och enkelheten i att finnas, att leva här på jorden, att existera.

Fint.

Annonser

47 km, 850 minuter och 8500 kalorier senare.

juli 31, 2010

Det är kanske så man lättast sammanfattar de senaste dagarna upe i Jämtlandsfjällen, rent statistiskt.

Vi var nio stycken som tillsammans tog oss 47 kilometer. Vi har ätit och ätit och ätit, mellan de mer eller mindre ansträngande delarna utav vår rutt. Ibland var det bara upp och ibland ner. Ibland var det stenigt och snubbligt och ibland gick vi på utlagda plana brädor. Ibland var myggen nära, ibland tog vinden och solen dem med sig långt bort. Ibland samtalade vi, ibland var vi tysta.

Det var en väldigt fin resa. Väldigt fin.

Världens bästa tårta.

juli 30, 2010

Under tiden jag städar huset och försöker vara en duktig flickvän (städning är annars inte min starka sida..) och innan jag börjar berätta utförligt om den fantastiska fjällvandringen, så tänkte jag dela med mig utav världens bästa tårta som jag gjorde imorse.

Den här tårtan är en självklarhet på familjens alla födelsedagar. Den måste göras! Givetvis ska den göras så tyst man kan på morgonen under tiden födelsedagsbarnet låtsas sova i sovrummet. Idag fick min syster vispa grädden utomhus, allt för att inte låta för mycket inne.

Den är enkel att göra, supergod och inte lika tung som en gräddtårta.

Man införskaffar tredelad tårtbotten, om man inte är en hejjare på att baka det själv. På det under lagret droppar man en aning saft av något slag, jag tog idag saften från den krossade ananassaften som jag skulle ha till ett lager. Saften har jag på så att det inte blir för torrt. Obs, inte för mycket!

På lager ett bredde jag ut tinade och krossade hallon, ett paket, blandat med en knapp burk krossad ananas, minus saften. Sedan på med lager två. Även där droppade jag ut en del ananssaft.

På lager två hade jag tre mosade bananer och det sista ur ananasburken, samt några blåbär, utbrett på hela lagret. Och sist på med locket. På locket blev det vispad grädde och sedan garnering med jordgubbar och blåbär. Givetvis kan man välja frukt och bär utefter eget tycke! En fantastiskt god och frisk tårta!

Tillbaka

juli 30, 2010

Jag är tillbaka från detta:

Mer kommer, men nu ska jag gå och njuta av min säng tillsammans med min sambo som fyller år imorgon. Hoppas ni har saknat mig!

Jag älskar det här..

juli 27, 2010

Vi har åkt upp till Storulvån och gått en timme. Nu har vi ätit middag, tältat och sitter ner och bara njuter.

Jag älskar det här och jag älskar känslan av frihet.
Kroppen är glad över att få jobba, själen likaså.
Jag kommer må så bra när jag kommer hem.

Vägning vecka 50 (v. 30)

juli 26, 2010

Vikt: 108,8 kg ( -0,4 kg) (sammanlagt – 24,2 kg)


BMI:
33,6 (-0,1)

Mage vid naveln: 93 cm ( -1 cm)
Midjemått: 90 cm ( -0 cm)
Höft: 104 cm ( -1 cm)
Höger lår: 62  cm ( -0 cm)
Höger arm: 36 cm ( -0 cm)
Under byst: 91 cm (  -1 cm)

Bra grej med detta: Jag har gått ne ri vikt, om än lite, trots ingen träning. Det är nytt för mig!

Utvärdering av vecka 49 (v. 29)

juli 26, 2010

Så, man kan säga att dte här var veckan då jag försiktigt började fokusera igen. Jag säger försiktigt, för även om det gått överlag väldigt bra, så har jag inte fått till träningen än. Jag vill till mitt SATS, nu.

Maten har överlag gått bra, men det blev lite godis och glass igår efter kräftorna (som förövrigt var jättegoda – några av dem och jätteäckliga – några av dem) och idag blev dte en glass istället för middag. Inte så bra och inte så likt mig. Men, överlag den här veckan har jag skött mig. Idag var jag en snabbis till Stockholm för att hämta lite grejer i lägenheten och för att hämta två små kattungar som har flyttat in hos min mamma. De är ljuvliga!

Då, väl i stan, känd ejag hur mycket jag längtar dit. Tillbaka till Stockholm, mina rutiner, min vardag. jag längtar efter att skolan ska starta, att jag ska kunna träna som vanligt igen och att livet ska bli lite mer uppordnat igen. Det är skönt att ha två hem och att älska platserna lika mycket, men på olika sätt.

Nästa vecka ser jag fram emot, varför? Jo, för att den bjuder på tre dagars fjällvandring. Imorgon styr vi kosan mot jämtlandstriangeln och sen går vi i tre dagar och kommer förmodligen hem på fredag. Efter min fjällvandring i Sarek sommaren 2008, så har jag längtat efter att åka upp och vandra igen. Jag tror kroppen kommer må väldigt bra av det också.

Så, imorgon blir det vägning och mätning som vanligt och sen blir det full fart norrut. Så rooligt!

P.S. Det skulle blivit fallskärmshopp idag, men det är framskjutet till 4/8, pga det dåliga vädret. Dagen innan min 26:årsdag, herregud.

Idag smygstartar vi..

juli 24, 2010

Alternativ träning:

juli 24, 2010

Dra ett lass med hö i en sulky med sin sambo sittandes ovanpå och högljutt smacka. Det är svettigt och kul. Grannarna tittade fundersamt..

Ta vara på nuet.

juli 23, 2010

Det behöver inte vara så mycket krångligare än en picnic på klipporna vid havet. Jag blir varm bara jag tänker på gårdagskvällen. Solen, havet, maten men främst sällskapet.

NU..

juli 23, 2010

..vaknade träningsabstinesen och viljan att pumpa endorfiner i kroppen. Som jag har saknat den känslan.

Jag längtar till imorgon då jag ska träna något, vad som helst. Fina fina kropp, jag visste väl att det var bäst att vänta in träningsglädjen. Krigaren är vaken!


Längtar eter dne svettiga härliga känslan. Både under och efter passet.

Delmålskläder.

juli 22, 2010

Så, då har vi tre nya klädesplagg att komma i. De som sitter tajtast är de gröna jeansen, som inte går att dra hela vägen upp ens. De rosa byxorna, ska ju egentligen sitta lite löst kring låren också, så det räcker inte bara med att jag kommer i dem.

Ni kanske undrar, vad hände med delmålsklänningen? Tyvärr sprack dragkedjan och förrän jag har lagat den, får vi vänta med bilder på mig i den. Tills dess gäller det att komma i de här kläderna. Jag kommer ta nya bilder om 2-4 veckor.

Hur ska jag lyckas?

juli 22, 2010

Jag gillar inte termer som ”omstart”, jag tycker hela livet är en enda resa, ibland faller man och slår sig, ibland står man still, men man slutar ju aldrig med sin resa. Men man kan väl säga att jag har bestämt mig för att fokusera mer igen efter några veckors snubblande hit och dit.

Hur ska jag lyckas? Vad är mina verktyg för att kunna nå mitt mål?

  • Jag fortsätter med mina veckoliga måndagsvägningar/mätningar/fotograferingar.
  • Jag fokuserar på mindre portioner och att sluta äta när jag är nöjd och inte bli för mätt. Att våga lämna kvar mat på tallriken. Jag äter näringsrik och varierad kost.
  • Jag tänker en extra gång innan jag stoppar något i munnen: är jag hungrig? Behöver min kropp det här?
  • När jag känner mig sugen, så ska jag INTE äta. Då ska jag försöka känna vad det är för känsla jag egentligen känner. Är jag uttråkad? Ledsen? Trött? Arg? Vad kan jag göra istället för att äta, så att det ska kännas bättre?
  • Jag ska ofta påminna mig själv om varför jag vill gå ner i vikt, jag har ägnat fyra tidigare inlägg om detta som jag ska läsa igenom så fort jag känner mig omotiverad.
  • Jag ska vara noga med mat och sovtider. Äta på regelbundna tider och sova de timmar jag behöver på rätt tid och komma upp på morgonen i hyffsad tid.
  • Jag ska vara så rörlig i vardagen som möjligt.
  • Jag kommer träna, mycket och roligt. Jag ska mata träningsglädjen med nya utmaningar och våga testa nya, utmanande träningsformer. Jag ska fortsätta träna med min PT och när jag kommer tillbaka till Stockholm ska jag äntligen få återse mitt älskade SATS och träna som tidigare, fem dagar i veckan.
  • Den här sista månaden på landet ska jag träna med min gamla PT och väcka liv i träningslusten igen. Det går att träna roliga saker, även om man har en fot som inte får springa. Just nu är min träningslust ganska låg och jag tänker inte tvinga mig själv att göra något jag älskar, en dag kommer jag vakna upp och bara längta.
  • Jag kommer omge mig med sådant som ger mig motivation. Jag kommer plöjja igenom viktbloggarna här, jag kommer kolla på gamla avsnitt av Biggest Loser och andra program kring viktminskning.
  • Jag kommer utvärdera varje vecka, som jag alltid gjort tidigare, på söndagen, för att se hur det har gått, hur det har känts och hur jag mår.
  • Jag kommer uppdatera delmålslistan en aning och vara bättre på att verkligen ge mig själv belöning för varje nått delmål.
  • Jag kommer blogga. Blogga när det går bra, när det känns jobbigt, när det går lekande lätt och när endorfinerna pumpar i kroppen. Jag ska spamma bloggen med inlägg om den här viktnedgången.
  • Jag kommer försöka äta så naturligt som möjligt, mat som min kropp mår bra av. Försöka äta så lite av sånt som kroppen faktiskt inte mår så jättebra av. Konstiga kemiska tillsatser och sånt.
  • Jag kommer lyssna på min kropp, på mig själv.
  • Jag kommer jobba på att få huvudet att hänga med i förändringen. Hur? Jag vet inte riktigt än. Kanske blir det någon terapeut som får hjälpa mig.
  • Jag ska inte dras med i ”på sommaren är det semester och fest jämt. Varje dag är en lördag.”
  • Jag kommer ta kort på nya delmålskläder och uppdatera dem regelbundet.
  • Jag ska älska mig själv hela tiden. I up’s and down’s. Jag ska älska min kropp, jag ska hylla den! Min kropp är mitt tempel, den ska vårdas och avgudas. Min kropp är fantastisk!
  • Sist men inte minst: Jag ska ta stöd av alla underbara läsare som peppar, pushar, tröstar och ger mig så oerhört mycket kärlek och stöd, här på bloggen. Utan er hade den här resan varit mycket svårare.

Är ni med mig?

Inspiration!

juli 21, 2010

Bloggen Fetma till Fitness har skrivit tre olika inlägg om ”Från fet till fit utan lös/slapp hud”. Här kan du läsa del 1, del 2 och del 3. Det jag tyckte var häftigast var att se de före och efterbilder hon lagt upp på personer om gått ner en hel del i vikt, de flesta genom mycket träning och flera små proteinrika mål. Någon frågad mig tidigare kring hur det blir med slapp hud efter en viktnedgång. Jag kan ju märka av en del på överarmarna, eftersom jag fått så mycket bristningar där, men personerna på de här bilderna är riktiga förebilder! Jag är övertygad om att träningen är nyckeln för att gå ner i vikt och få en fast kropp istället för att behöva bekymra sig om hud so inte hänger med.

Tiffany Forni och hennes blogg:

Sarah Bell

Så, vad finns det för ursäkter egentligen?

Kreativ lunch:

juli 21, 2010

Idag bjöd min mamma in på god och välgörande grönsakssoppa till lunch med kreativa tillbehör.

Det är roligt med mamma, för så länge jag minns det så har hon alltid lagat mat som går lite utanför ramarna. Jag känner inte många som lagar en grönsakssoppa och serverar den med  stekt kyckling, stekt torsk, feta ost, kokta ägg och annat smått och gott. Men det gör alltså hon och lunchen var supergod. Man fick plocka i vad man ville ha i sin soppa och sen avnjuta den tillsammans med en klick fraiche. Gott!

Perfekt dessert efteråt med ett stort fruktfat. Jag blev dock sittandes med ett bigaråskaft i munnen, så jag fick annat att tänka på..