Archive for 23 juni, 2010

Viktbloggare, hitåt!

juni 23, 2010

Jag funderade lite när jag skrev inlägget om träningssällskap, på vad jag motiveras av. En sak jag motiveras mycket utav, är andra bloggar. I det här fallet just ”viktbloggare” som själva kämpar med sin vikt, alla på olika sätt, vissa tränar mycket, andra kör superstrikta dieter, andra opererar sig. Osv. Det finns lika många sätt att gå ner i vikt som det finns människor. Bland alla dessa bloggar kan man motiveras, peppas och samtidigt själv motivera och skicka iväg en spark i baken. Kanske få till ett gemensamt träningspass/utmaning.

Jag tänkte att jag skulle försöka få ihop en lista med viktbloggar, samlade på samma ställe.

Så, skriver du en blogg som handlar om din viktnedgång, oavsett om viktminskningen redan är genomförd, pågående eller planerad, skriv en kommentar till det här inlägget! Läser du någon blogg, tipsa om den. Sprid gärna ut ordet, så sammanställer jag en lista och publicerar den när jag fått in tillräckligt många bloggar.

Ni får jättegärna skriva en kort liten beskrivning om vad bloggen handlar om också, så kommer det med i listan. Som bloggläsare får ni tipsa om hur många bloggar som helst. Det är ingen tävling, alla bloggar som tipsas om, kommer med. Det kanske kan bidra till att lite nya läsare hittar nya, inspirerande bloggar och det vore ju jätteroligt!

Hur många viktkämpare har vi därute som bloggar?

(PS, alla ni träningsbloggare därute, jag tänkte dra ihop en liknande lista för er också, håll ögonen öppna! :))

P.S. Då jag minst av allt vill sprida några osunda idel, så kommer jag ta bort sk ”pro-ana” liknande bloggar från länklistan. D.S.

Våga Yoga

juni 23, 2010

Jag lovade att återkomma med en liten recension utav yoga dvd:en vi har tränat med här nere. Vi har två till som vi ska testa framöver. DVD:n heter Våga Yoga och jag är inte helt säker var min mamma har köpt den någonstans, men på nätet skulle jag tro. Josephine Selander är skaparen av viryayogan som instrueras och är även den som instruerar på skivan. Vi har testat två av dvd:en fem program, det kortaste (ca 60 min) och det längsta programmet (ca 108 min) och i sin helhet har dvd:en fungerat bra. Ibland lite svårt att hänga med, för att det går väldigt snabbt, men i andra positioner känner man sig plågad av hur långsamt det går. Men överlag hade jag nog hellre sett lite mer tid i varje position och lite bättre synk med rösten som förklarar rörelsen och när den utförs i dvd:en.

Jag tror aldrig att jag har tränat framför en dvd förut, så det känns nytt och lite kul. Just därför. Smidigheten att varken behöva bestämma själv, men inte heller behöva vara på plats för gruppträning är ju perfekt när man är ute och reser. Jag, som den äkta bloggaren jag är (haha), har nästan alltid med mig min dator och då fungerar det ju superbra att packa ner några träningsdvd:er samtidigt.

Jag hade önskat en aning tydligare förklaringar och ibland, tydligare filmat, samt längre tid i framförallt solhälsningens olika positioner. För mig, som är yoga-nybörjare, hade det varit bra att få lite mer ”tips” eller förmaningar, i de olika positionerna, så att man inte gör helt fel. Ibland kan det räcka med påminnelse om var man ska hålla blicken.

Men jag rekomenderar den, ändå. För yogan  var trevlig och kändes bra upplagd. Känslan efteråt var skön.

Har ni några tips på träningsdvd:er ni tycker är bra? Behöver inte nödvändigtvis vara yoga, jag har fått blodad tand och ska utnyttja min sommar iväg från SATS att utforska träningsdvd-världen tänkte jag. Till viss del iaf..

Ingen träningsvärk? Jag tar tillbaka!

juni 23, 2010

”Yogan ger mig inga pulstoppar, ingen svidande träningsvärk, inga extrema endorfinrus.”

Jag tar tillbaka! Jag vaknade förvånad över att det gjorde så ont överallt. Varför har jag träningsvärk i ryggen? Axlarna? Baksida lår? Mindes sedan, två timmars yoga. Mindes plötsligt de där potitionerna när det faktiskt sved i musklerna. Mindes meningen ovan som jag kaxigt skrev igår. Skämdes.

Jag tar tillbaka!

Jävlar vilken träningsvärk jag har idag. (Hurra!)

These boots are made for walking..

juni 23, 2010

Igår, efter vårt hurtiga knappa två timmars yoga-pass, drog syrran och jag på oss promenadoutfiten och gick ut på upptäcksfärd. Jag, livrädd för att stöta på fler djur i desperat behov av mat och vatten, blev jätteglad när jag stötte på tjocka kor, glada hästar, vaktiga, men välgödda hundar och åsnor med lååånga öron (och runda magar!).

Vi jobbade oss uppför ett närliggande berg och konstaterade att det är tio gånger jobbigare med uppförsbackar i 30 graders värme..

Det är så tråkigt att inte få springa. jag saknar den höga, dundrande pulsen, jag saknar känslan av att tro att jag ska dö om jag ökar tempot bara en aning mer, känslan av att ”jag kan!”. Jag saknar känslan efteråt. är man är totalt lycklig och nöjd över sin insats och känner sig totat färdig. Jag saknar känslan när det går lätt och löpsteget är starkt.

Så, därför tvingade jag syrran att göra lite löpskolning, sånt måste ju vara jättebra att lägga in på sina promenader, som förberedelse inför vad som komma skall?

Igår bestämde jag och Sara oss för att ta en morgonpromenad tillsammans. Hon i södra Sverige och jag på en avlägsen ö på Grekland. Att ha träningssällskap är en jäkla kick för motivationen när man vaknar, jättetrött och inte det minsta sugen att ta sig ut för ett träningspass. Men så tänker man på den där personen man antingen har bestämt möta på gymmet, som väntar på en i spåret, eller som är på andra sidan atlanten och som man har lovat att göra sällskap med. Det är något som mitt bloggande fört med sig, en massa träningsglada vänner, som ställer uppsom träningssällskap, anytime. Underbart!

Morgonpromenaden blev hälten så lång som gårdagens promenad, bara 40 minuter, men vädret var perfekt, solen gick i moln precis när jag gick utanför dörren och tittade fram igen när jag kom hem. Bästa sättet att starta dagen på.