Jag har all tid i världen – yoga

Min mamma och min syster köpte två yoga-DVDs att ta med på vår lilla resa. Vi har än så länge bara testat den ena (ska kolla upp vad den heter), för några dagar sedan, i en kalkstensgrotta blev det skivans kortaste program, det som bara är en timme. Idag blev det skivans längsta program, på pricken 108 min.

Vi letade reda på en lagom skuggig plats på stranden, inte direkt i klass med vår grotta. Det blåste en hel det och ljudet från DVD:n blåste iväg och solen gjorde det nästintill omöjligt att se vad det var vi skulle göra. Ändå klarade vi det knappt två timmar långa programmet riktigt bra.

Jag har ett stort behov av träning som fokuserar på smidighet, styrka inifrån, hållning och rörlighet. Precis som yoga. Det är som om min kropp består av ett gäng kroppsdelar, de flesta riktigt starka. Men de håller liksom inte ihop så bra. De bildar inte en stark helhet.

Jag känner att yogan ger mig oerhört mycket helhet och balans. Kan balans vara ordet som används mest frekvent på den här bloggen? Inte långt ifrån iaf. Yogan ger mig inga pulstoppar, ingen svidande träningsvärk, inga extrema endorfinrus. Yogan ger mig ett inre lugn, en stark, smidig och hel kropp. Jag förstår inte varför jag inte börjat tidigare. Kan inte komma på ett bättre komplement till all slitande träning jag gör.

En dag kanske jag kan göra alla de där häftiga positionerna, som huvudstående och sånt ni vet. Tills dess får jag nöta på i hunden. Det är tillräckligt jobbigt..

Jag återkommer med lite tankar kring själva dvd:n och en bild på omslaget.

Etiketter: , ,

Ett svar to “Jag har all tid i världen – yoga”

  1. Lotta Says:

    Riktigt imponerad över att ni verkligen gör det så där mitt bland alla andra människor. Det hade jag aldrig vågat!
    Lotta

Kommentera

