Uppdatering kring hundarna


Observera den bruna tikens stora tumör under magen.

Det är helt otroligt vilken skillnad i hull det redan har blivit på båda hundarna. Vi ger dem mat två gånger om dagen och fyller då också upp alla vattenkärl ordentligt, ungefär 4-5 liter vatten per gång, ändå är de alltid tomma när vi kommer nästa gång. Tänk er att ligga i den där kokande värmen när solen står som högst. Fy, jag vill inte ens tänka tanken! Nu ser de nästan tjocka ut om man jämför med hur de var när vi först såg dem. Med tanke på hur mycket vatten och mat de får om dagarna så måste de ökat en hel del i vikt, väldigt snabbt. Bara att kroppen har vatten, gör en hel del.

Vi kommer att lämna Milos, ön vi är på, på söndag och det gör ont i hjärtat att inte veta hur det kommer bli med våra två nya vänner som ser helt överlyckliga ut varje gång de ser oss.  Idag åkte vi till polisstationen i öns huvudstad och pratade med dem. De både tog oss på allvar och skrattade åt oss, man kände sig verkligen som en fånig turist och ung flicka som inte förstod någonting. Å ena sidan ringde de flera samtal när vi var där och de lät oss prata med en kvinna som på engelska förklarade att polisen tagit kontakt med kommunstyrelsen (?? jag uppfattade iaf att det var det ordet hon använde) och de ska omhnderta hundarna. Men om det verkligen kommer ske, det har jag ingen aning om.

Jag har svårt att somna på nätterna och får ont i magen när jag tänker på att jag kanske lämnar två helt oskyldiga djur att svälta ihjäl i stekhet värme, instängda utan möjlighet att överleva själva. När jag dessutom lärt känna dessa två kärleksfulla tikar som inte ber om annat än lite kärlek och en skål mat och vatten då och då.

Nu får de tre stora brukar hundmat var om dagen av oss och de har slutat att äta så fort att de sedan kräks upp allt för att äta upp det igen, utan äter nu lite lugnare och kan till och med vänta med att äta upp allt. Men magarna är som bollar på dem efter att de ätit, som syns på bilderna.

Jag har haft kontakt med ett animalrescue, men de har inga kontakter på Milos och kunde inte hjälpa oss mer direkt. De tyckte dock att vi skulle ta med tiken med tumören till en veterinär och hävda att hon var en stray dog och att vi ville betala för att hon skulle tas bort. Dock är det givetvis olagligt att avliva andras djur. Jag vet inte vad jag ska göra! Vet inte ens om det finns en veterinär på ön.

Önskar så att jag kunde ta med den prickiga hem, hon är så himla fin och skulle nog leva ett långt liv bara hon fick mat och kärlek. När hon kommer tätt intill och vilar huvudet mot knäet smälter hjärtat. Eller när hon sitter vid grinden när vi går och bara tittar efter en. Deras liv är så tragiskt från början till slut att jag inte vill annat än gråta.

4 svar to “Uppdatering kring hundarna”

  1. Hanne Says:

    Hej, visst finns det mycket vi faktiskt kan göra om vilja och kunskap finns. Det finns en hel del seriösa aktörer som gör ett fantastiskt arbete. Kika in på http://www.happytails.se , Njut av träningsvärken!

  2. Cherie Mårtensson - En blogg om mitt liv Says:

    Jag blir helt tårögd när jag läser. Ni är verkligen guld värda som bryr er om hundarna som många säkert bara gått förbi. Det är hemskt att folk inte kan ta hand om sina hundar!

  3. Vickan Says:

    Kika in här och se om det kan vara något: http://milosfriendsoftheanimals.org/

    Jag har svårt att läsa om hundarna, det gör så förbannat ont att undra hur det kommer bli när ni åker.

    Hälsa M, puss!

Kommentera

