Archive for 7 juni, 2010

Träning och träningsvärk, om vartannat.

juni 7, 2010

Efter yogan imorse, när energin så vänligt pulserade i min kropp igen, så hade jag faktiskt, än mer träning inplanerad. Men också en timmes dötid däremellan. Så, jag tog mig helt enkelt till gymmet, köpte senaste Topphälsa och mys-cyklade (dvs, i moderat tempo med lågt motstånd) en timme, innan det var dags för min PT att piska mig, för kanske sista gången den här sommaren.

Som han piskad meig sen, fast jag vet inte om han insåg det själv riktigt. Jag bad om ett pass anpassat till morgondagens omfattande utmaning och jag fick ett pass som kommer ge mig träningsvärk i dagar framöver. Men inte i benen och inte i ländrygg/bål, vilket jag behöver ha lite kraft i, imorgon. Men övre delen av ryggen värker redan, axlarna ska vi inte prata om. Träningsvärk deluxe.

Är det så maratonlöpare laddar upp? Med tre timmars träning dagen innan start? Jag vill liksom göra allting rätt. Haha. En sak har jag iaf gjort som jag hör att man snackar om, kolhydratladdat, med Ben&Jerrys. Allt för att orka imorgon..Man får ju offra sig.

Apropå imorgon, så är jag glad över sadelhöjningen och det faktum att jag köpte en cykelhjälm. Min pappa har oroat sig över alla timmerlastbilar som tydligen kommer köra ner mig längs med vägarna. Själv är jag mycket mer oroad över att det ska vara jobbigt, att jag ska ha tråkigt och att min ipod ska dö. (Hemska tanke!) Men som gammal hästtjej så lever jag efter devisen att man bara är utan hjälm om man inte har något att skydda innanför pannbenet. Och jag har massor att skydda. Jag har dock varit bättre att lyda den devisen från hästryggen, än från cykelsadeln. Vad kan en cykel göra liksom? Inte skena iväg eller kasta köra 90graders svängar i full fart. Eller? Nu har jag dock en hjälm, inte så fashion, men jävligt smart och kanske gör den mig lite säkrare när timmerlastbilarna dundrar förbi… Ser ni hur fint den blänker?

Stockgym i Björkhagen/ Nackareservatet.

juni 7, 2010

Igår åkte jag och Sara ut till Björkhagen för att testa utomhusgymmet som blivit så omtalat och lovordat bland fler olika bloggare. Med hjälp av en löpare hittade vi rätt, utan skyltar eller markeringar på kartorna som fanns tillhanda på plats. Gymmet är ju inte invigt ännu, så jag antar att mer information kommer komma med tiden.

Det var inte bara vi som fått samma idé den soliga söndagseftermiddag/kvällen. Det var mycket folk som tränade, hängde eller lekte på de olika ”maskinerna”. Vi gick lite trevande igenom varje station, på vissa ställen kändes det självklart vad man skulle göra, på ndra, en aning mer tveksamt. Jag saknade skyltar med tips på vilka övningar som passade på de olika stationerna. Okej om man tränar mycket, då kan man lätt fundera ut olika övningar själv, men för alla dem som vill testa och kanske inte har så stor erfarenhet av styrketräning, så vore det ju perfekt med informativa skyltar med tydliga förklaringar på vilka övningar man kan göra och hur man ska göra dem.


Det gjorde ont att göra tåhävningar!

Vi lät fantasin flöda och komponerade ihop ett timmes långt styrkepass med inslag av pulshöjande övningar såsom hoppa hopprep (utan rep), höga knän, grodhopp, upptramp på en stubbe mm. Det är fantastiskt att träna ute och svetten drog åt sig både lite knott/mygg och en hel del smuts. Kände mig jättecool när jag kom hem och hade ränder efter byxor och strumpor, mina smalben var hur skitiga som helst!


Balansbräda blev istället en perfekt bräda att göra sidohopp över. Bjuder på schysst bildserie. Älskar michelingubbe-looken.


Jag får liksom nöja mig med att hänga/hoppa upp när jag ska göra chins och dips, ingen chans att jag orkar hela min vikt. Men å andra sidan; bra för greppstyrkan att hänga.


Ett starkt och glatt team.

Jag kan verkligen rekommendera ett besök i utomhusgymmet, roligt och på något vis känns det lyxigt med styrketräning ute. Jag hoppas att det här gymmet ska följas utav flera och att hela Sverige kan fyllas med fina stockgym. Maila era kommuner (eller vilka man nu mailar) och föreslå att de ska göra en insats för hälsan hos sina invånare! jag tycker att alla ska ha nära till härlig, svettig styrketräning. Det är nästan så att jag funderar på att tvinga pappa bygga ett ute på landet..

Dagens win

juni 7, 2010

Det gick att höja cykelsadeln! Hurra!

Galna upptåg ahead. 15 galna mil, för att vara mer exakt.

juni 7, 2010

När jag lite lagom kaxigt sa åt min sambo att han kunde ta bilen till landet, för att jag skulle ta cykeln. Trodde jag nog inte riktigt på det själv. Nu, när sambon och bilen har åkt och den inplanerade cykelturen ska ske imorgon, känns det plötsligt oroväckande verkligt. Varför? Min tanke: Kan jag inte springa maraton så får jag väl cykla ett.


Det är någonstans mellan 14-16 mil till landet, bilvägen. Jag har som längst cyklat 5 mil lite drygt på en och samma dag. Dte var för 7 år sedan, på en cykelsemester på åland. Jag minns att jag tyckte att dagen då vi cyklade fem mil vad hemsk. Det var ju jättelångt!

Jag hoppas vid gud att jag inte kommer krokna redan vid fem mil imorgon och att jag är i mycket bättre form nu än då (nästan 30 kilo lättare är jag ju, det borde hjälpa, om något). There is no turning back. Jag bangar givetvis inte en galen utmaning, så nu är det bara att vässa panbenet. För jag förlitar mig på att mitt pannben ska hjälpa mig de sista milen.

Hur långt är egentligen 15 mil? Det är en halv vätternrunda. Piece of cake! Eller? Som ni vet så är jag ju egentligen inte cyklist. Jag har inte särskilt många mil i benen. Jag äger för guds skull en rostig damcykel med tre växlar, ingen racer. Jag vet inte hur man lagar ett däck ute i vildmarken.


Jag och min älskade racer.

Så, vad tror ni? Kommer jag klara det? Hur lång tid kommer det ta? Kommer jag hitta rätt? (Har ännu inte bestämt mig för vilken resväg jag ska ta, herregud igen!) Jag tänker givetvis hålla er uppdaterade under morgondagen med mobilen. (Älska funktionen att kunna mms-blogga.)

Mitt mantra inför den här utmaningen:
Jag kan, jag ger aldrig upp och det som inte dödar härdar. Samt: Det är roligt att cykla!

PS. Det bästa med en egen utmaning, är att det finns ingen maxtid, jag kan cykla hur lång tid jag vill. Det kör ingen polisbil efter mig och ingen drar något rep som jag måste hinna till. Soft!

Fantastisk start på veckan. Morgonyoga med Rexona och Worldclass utomhus.

juni 7, 2010

När jag vaknade imorse, efter en natt med orolig sömn, kände jag mig inte särskilt sugen på att ta mig in till stan för morgonyoga utomhus. Jag kände mig stel, trött och ovillig. Jag är så tacksam över att jag stod emot de känslorna och ändå tog mig till Berzeli Park där Rexona i samband med WorldClass bjöd in till en Yogaklass.

I daggvått gräs och med en sol som försiktigt tittade fram mellan trädgrenarna så blev min måndagsmorgon närmast magisk för mig. Instruktören var väldigt bra, vädret var perfekt och  min kropp var glad och tacksam över att få göra sådant som den behöver så oerhört mycket. Jag kunde riktigt känna hur energi och glädje fyllde mig från topp till tå och hur det blev lättare att hitta den rytmiska andningen under passet.

Med oss fick vi inte bara en lite goodiebag, utan både frukost från Blueberry och en yogamatta. Helt perfekt för mig som ju har bestämt mig för att bli en smidig yogi istället för en stel och lagom klumpig tjej i sina bästa år.

Så satt vi där efteråt i det daggvåta gräset med solen som fortfarande iakttog oss lite blygt genom grenverken och åt vår frukost samtidigt som människor med portföljer passerade oss på väg till jobbet. En vacker stund.

Rexona och Worldclass kommer turnera runt om i Sverige med sin morgonyoga utomhus under sommaren. Det är gratis och alla är välkomna, men man måste anmäla sig först. Läs mer här. Jag kan verkligen rekommendera er att gå på ett pass om ni har möjlighet, för ett bättre sätt att starta dagen på, vet jag inte!

Vägning vecka 43 (v. 23)

juni 7, 2010

Vikt: 105,9 kg ( -1,6 kg) (sammanlagt – 27,1 kg)


BMI:
32,7 (-0,5)

Mage vid naveln: 91 cm ( -1 cm)
Midjemått: 87 cm ( -1 cm)
Höft: 103 cm ( -0 cm)
Höger lår: 61  cm ( -0 cm)
Höger arm: 35 cm ( -0 cm)
Under byst: 89 cm (  -1 cm)

Oj, 1,6 kg ner. Bra där. Väldigt bra. Vilken revansch sedan förra veckan.  Nu är det bara att köra på med samma fokus och på samma sätt. Duktig Ella!

Utvärdering av vecka 42 (v.22).

juni 7, 2010

Den här veckan har varit en toppenvecka rent fysiskt sett. Trots tentavecka. Egentligen är det nog all cykling som har gjort min vecka. Jag säger inte att jag älskar cyklingen hela tiden, för det mesta är det lite halvjobbigt, men den ger mig ändå mycket, när jag väl utfört den. Ibland får man bita ihop och kämpa lite.

Maten har också fungerat strålande. Sötstoppet då? Jo, utan några som helst problem har det gått alldeles utmärkt. Inget sug, inga jobbiga ”VILL HA!”-tankar. Sjukt skönt! Två glasar har det hunnit bli, en sommarlovsglass från 7/11 och en idag, söndag, när jag åt brunchlunch med en kompis och fick några pannkakor och lite glass till.

Träningen har som sagt känts bra. Kroppen är glad över cyklingen, helt klart. Även om benen har känts en aning trötta. Kan bero på att jag insett att min sadel sitter alldeles för långt ner. Hoppas den går att höja.
9 timmars träning på fem dagar, är ju mer än okej!

Måndag: Styrketräning PT 50 min, Cykling 66 min, Motionscykel 40 min, Stretch 10 min

Tisdag: Crosstraining, 55 min, Cykling, 53 min, stretch, 10 min

Onsdag: SatsYoga 55 min

Torsdag: Styrketräning 30 min, Cykling 56 min, Promenad 23 min

Fredag: VILA

Lördag: VILA

Söndag: Promenad 30 min, Styrketräning ute 60 min

Tror på minus imorgon. Hurra!

Här är jag!

juni 7, 2010

Precis som många av er, som det verkar, har den här helgen inte spenderats särskilt mycket framför datorn. Tenta, sol, maratonmingel, sol, lunchbrunch, sol, träning och sociala aktiviteter har upptagit min tid. Det är inte det minsta synd om mig, med andra ord.

Nu har jag dock massor att ta igen. Bloggträff på löplabbet och kvällens träning, bara som exempel. Men först måste jag verkligen sova, jag har ett sömnbehov som är helt sjukt, nuförtiden. Vill ni läsa om dagens träningspass så kan i ju kika in hos Sara som även lagt upp ett gäng intressanta bilder redan. Annars kommer jag peppra er med inlägg imorgon. I’ll be back!

Inte det minsta svettig, på väg mot maratonmingel.