Archive for 3 juni, 2010

Antar du utmaningen?

juni 3, 2010

Jag nämnde att min PT skapat ett konditionspass åt mig, jag tänkte utmana er att köra det och höra vad ni tycker. Ni har helgen på er att klämma in det och jag hoppas att det kommer bjuda på lite svett!

Ett pass består av fem set och varje set består av 10 burpees och 10 ”stenkast”, man får välja om man gör stenkast eller burpees först. Varje set görs i ett svep och på tid, man ska göra alla repetitioner så snabbt som möjligt. De flesta av er vet säkert redan vad Burpees är, men vad är stenkast? Jag ska försöka förklara. Först behövs en greppvänlig sten, ca 5-10 kg, som ska kastas.

Tänk dig sedan att du står bredbent, halvvägs nere i en knäböj med stenen i båda händerna mellan dina ben, du svingar bak stenen och tar fart (tänk kettlebellsving) och sedan upp över huvudet och kastar stenen högt upp i luften bakom dig. Den behöver inte komma så långt bort, men du ska kasta stenen med kraft och viktigast av allt, med rak och stark rygg. Så fort stenen är kastad vänder du och springer efter den, plockar upp och kastar den tillbaka. (Du kommer alltså kasta stenen fram och tillbaka över ditt eget huvud.) 10 kast.

När du gjort 10 kast och 10 burpees klockar du av och noterar tiden. Vila i någon minut sen gör du fyra set till och tar tid på varje set. Jag tyckte inte att det lät det minsta jobbigt, men jag körde två set idag och svetten rann.

Vågar du anta utmaningen?
Vilken blir din bästa tid?

(Om fler än 10 genomför passet ska jag bjuda på en film av mig själv när jag gör det. Det kan bli väldigt intressant att se…)

Träningsplanering/planeringsträning.

juni 3, 2010

Dagens timme på gymmet innebar mer planering än träning, även om min PT lyckades få mig att svettas och flåsa en del ändå. Idag gick vi nämligen igenom hur jag ska strukturera upp träningen i sommar och han hade även knåpat ihop tre olika styrketräningspass, varav två går att göra med ett gummiband som enda tillbehör. Sweet!

Vi har lagt fokuset på rygg, axlar och bålstabilitet, för att stärka det som behöver stärkas. Jag kommer lägga till övningar för foten och draken som balansövning. Ser verkligen fram emot att köra förbestämda pass och bara läsa innantill.

Ett konditionspass hade han också knåpat ihop och jag fick en provsmak utav det idag. Fy vad jobbigt, men jag kan verkligen rekommendera det. Effektivt, jobbigt och kul. Jag kommer presentera det i ett eget inlägg.

Det känns jättebra att ha en struktur och en plan för sommaren samt för semestern i Grekland, det här kan jag ju göra överallt utan nästan några tillbehör. Perfekt!


Såhär glad var jag efter träningsplaneringen. Livet är fint.

Världens bästa mellanmål:

juni 3, 2010


Avokado med salt, citronpeppar och keso.

Perfekt mellanmål före träningen som jag snart ska bege mig mot. Sen måste jag spendera eftermiddagen med tentaplugg. Bara en tenta kvar nu. Jag ska försöka bortse från sommarvädret utomhus och bara leva mig in i kognitiv psykologi till 100%. Ikväll blir det dock en liten paus för inspirationskväll på löplabbet.

(Känner mig jätteglaaad idag!)

Träningsvärk

juni 3, 2010

Jag vet inte vad den kommer ifrån, gårdagens yoga eller tisdagens crosstraining, men ont gör det. Härligt, jag älskar träningsvärk!

Nu ska jag genomlida ett två timmars långt psykologiskt experiment och hoppas att jag överlever, sen blir det PT-träning. Känns som om det här kommer bli en bra dag.

Fokus för juni: avsötning.

juni 3, 2010

Alltså, nu får det bli lite strängare ett tag framöver när det gäller allt som är sött, oavsett om det är light, sockerfritt eller rent hardcore socker.

Jag är ju, som ni förmodligen redan vet, inte ett fan utav förbud, jag vill ju ha balans. Inte förbud ena månaden och frosseri nästa och verkligen inte förbud resten av livet. Men just nu behöver jag avsötas och slippa alla frestelser (vet man att man inte ”får” så behöver man inte fundera på ”vill jag inte ha en bulle ändå..?”).

Så, under juni blir det inga bullar eller bakverk eller tårtor, inget godis, ingen läsk (inga bars). Jag får äta glass, men märker jag att det blir för ofta så dras det frikortet in. Jag får en undantagsdag under månaden för det övriga.

Någon mer som också känner ett avsötningsbehov? Häng med vetja!