Problemlösning = Yoga

Ni som har läst min blogg länge, hur många gånger har ni hört mig klaga på eller krasst konstatera att jag är extremt stel, framförallt i mina benmuskler?

Förmodligen upprepade gånger. Vad har jag gjort åt det? Inte mycket, jag har snarare struntat i de små saker som jag lätt kunnat göra för att hjälpa mina korta, stela lårmuskler bli smidigare och längre. Dvs stretch. Hur många löpturer har jag verkligen stretchat ordentligt efter? Jag har nu fått tydliga påtryckningar av min naprapat (som jag förövrigt ska träffa idag igen) att jag måste göra något åt mina korta muskler, framförallt baksida lår.

Jag har länge funderat på yoga, jag har yogat lite förut, även om jag inte direkt har de bästa förutsättningarna för att vara duktig på det. Tung och stel. Men, det är ju kanske då man som bäst behöver det, inte sant?

Så imorse tog jag med mig lillasyrran och vi befann oss på gymmet kvart i sju, för lite satsyoga. Passet, som var helt nytt för mig, har aldrig provat yoga på SATS tidigare, var riktigt bra. För mig låg det på en lagom svårighetsnivå, allt gjorde ont överallt, stelheten var markant. Men i slutet av passet så kunde jag känna en viss skillnad, framförallt när vi stod i hunden. Den övningen är verkligen jobbig för mig. Axlar som är en av mina svaga punkter får hålla upp kroppen och baksida lår ska vara långa och smidiga. I början gjorde det bara ont ont ont, men det släppte pö om pö.

Instruktören var väldigt bra, hon gick runt och korrigerade unde rpasset och hade en personlig kontakt med os si rummet. Jag är övertygad om att yoga är något som min kropp verkligen verkligen skulle uppskatta på regelbunden basis. Sen vore det ju grymt att bli en sån där vältränad yogi en dag, haha. Enda sättet att komma dit är ju att träna, så jag börjar där och ska försöka träna ett pass yoga i veckan.

Yoga är ju förövrigt perfekt ”resa iväg”-träning. Man kan göra det överallt!

https://i1.wp.com/www.narayanahospitals.com/images/yoga1.gif

Annonser

Etiketter: , , ,

2 svar to “Problemlösning = Yoga”

  1. Annika Knober Says:

    Yoga is the shit! 🙂
    I januari 2009 började jag en nybörjarkurs 8 ggr i Ashtangayoga – jämför fysisk aktiv poweryoga… kom hem efter första ggr till min man och grät.. jag var stel, det var svårt och inte alls roligt… men har man betalat över 1000 spänn så är det bara att gilla läget… i samma veva började jag jogga och när vårterminen hade gått var jag beroende av såväl yoga som jogga… I höstas gick jag fortsättningskursen och idag går jag på yoga 1- 2 ggr /dag. Jag joggar 3 ggr i veckan och stretchar typ aldrig. Förra lördagen sprang jag mitt första Gbg Varv och yogade sen på tisdagen… på onsdag vaknade jag utan träningsvärk. Min yoga är en träning jag måste göra för att kunna träna annat… den stretchar, töjer och mjukar upp mig. Fortsätt yoga och ge det en 10 ggr… utvärder sen ….!

    KRAM och kämpa på – du är bäst!
    ps… jag har båtluffat 2 ggr – grymmaste semestern ever! Frossa i oliver, tzatsiki, grekiska sallder och gott vin! Ha en underbar semester!!

  2. Beckis Says:

    Jag har så svårt för yoga! Jag står inte ut med att det är så långsamt! Och så tycker jag att det är rejält smärtsamt. Inte skönt alls. Varken under tiden eller efteråt. Har hört att man vänjer sig eller kommer över det, men jag lyckas aldrig hålla intresset uppe så länge.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: