Sommarplaner?

Det är första juni idag och sommaren har officiellt anlänt i min värld. Då börjar det också bli lite aktuellt att fundera på hur min sommarplan ska se ut? Något jag förmodligen glömt att nämna är att jag och lillasyster åker iväg till Grekland om ganska exakt två veckor. Tre veckor ska vi spendera, båtluffandes i den grekiska ö-världen. Kommer förmodligen bli fantastiskt!


I Röda havet januari 2010

Sommar för mig innebär nästan alltid att mina rutiner och strukturer helt och hållet bryts. Inte bara för att det är sommar och sol, utan mycket för att jag  spenderar stora delar av sommaren på landet. Dvs, långt ifrån närmaste SATS och sådana världsliga ting som gruppträningspass och gym som är öppna nästan jämt. Ute på landet finns ett gym, men hur mycket jag än älskar det på grund av alla nostalgiska känslor det väcker i mig, så är det inte direkt det nyaste och mest utrustade gymmet.

Däremot har jag naturen runt omkring mig. Nu är det måhända lite svårare att nyttja den, om jag har löparförbud, men mycket annat kan man göra  naturen, med sin kropp. Förra året drog jag och mina vänner igång ett BootCamp-pass som vem som helst fick komma på, där vi varvade konditionsövningar med styrkeövningar och körde några varv gemensamt. Väldigt roligt!


En mindre smickrande bild på mig och mitt gäddhäng förra året under ett av våra BootCamps

Inför den här sommaren känns det extra viktigt för mig att inte tappa tempo, inte tappa fokus utan fortsätta mitt jobb, både med kropp och själ. Jag måste hitta träningsformer och en träningsplan som jag kan ta med mig vart jag än är, som är tydlig och strukturerad. Att njuta med både kropp och själ innebär inte att bara ligga i hängmattan och läsa en bok, kroppen behöver stimulering och aktivitet, precis som huvudet!

Jag är än så länge i ”skiss-fasen” utav denna plan och tar gärna emot tips på träningsformer, övningar eller liknande som ni tror skulle kunna passa mig, där minimun utav tillbehör krävs. Pass/övningar jag kan göra både på stranden i Grekland och på gräsmattan på landet.

Hur lägger ni upp er träning i sommar?

Etiketter: , ,

14 svar to “Sommarplaner?”

  1. Dessi Says:

    Vilken härlig bild på dig i Röda havet! 🙂

    Jag tränar utomhus utomhus utomhus! Cykelutflykter, på inlines, till fots, skogslöpning you name it 🙂 Varvas med lite bålstyrka hemma. Ingen direkt sådär genomtänkt planering direkt, men mina somrar handlar mest om att träna utan att se det som träning.

  2. Pia Says:

    Kanske träna med MBTskor!

    http://se.mbt.com/default.aspx

  3. Thea Says:

    Och jag är inte avundsjuk inte, nä inte alls… 😉 Båtluffa 3 veckor… åhhh.

    Snygg bikini och snygg färg. Jag älskar trekantsbikinin.

    Träning i sommar, ja… det lär bli många och långa promenader, intervallträning. Jag ska försöka börja jogga lite smått- inga längre sträckor, mera gå-jogga metoden. Prova rullskidor för första gången (jag har ju anmält mig till ett långlopp-helt galet :)). En del inomhusträning skulle jag också tro att det blir.

    Men du… du hade/har ju en plan på att cykla till Piteå eller till södra Sverige. Kanske det är dax i sommar, fast det kanske är dumt med din rygg att köra ett långpass, fast fungerar det inte är det ju bara att ta första bästa tåg. 🙂

  4. Ninni Says:

    Jag måste bara säga att det är så härligt att se dig! Att se hur du utvecklas och hur dina storlekar krymper och du är välmående. Sådan inspiration! 🙂
    Under mina somrar brukar jag ha för vana att ta mig runt till fots och via cykel, dessutom minskar ”överätandet” under somrarna för mig.
    Sedan även en lite fråga, du har inte funderat på att ha någon ”kom i form till midsommar” eller ”håll formen under sommaren” utmaning?

  5. Li Says:

    Sommaren är full av frestelser och jag tycker du gör rätt i som börjar skissa och planera för att inte falla i alltför många fällor,
    men några måste man nog ändå få fastna i =O)
    Kul med Grekland och båtluffa!=O)

  6. Erika Says:

    Skaffa en cykel och skippa självklart gymmet! På sommaren vill man ju vara ute. Bra utomhusträning: Ridning, paddling, windsurfing, beachvolleyboll, kitesurfing, cykling, vandring, styrketräning med egen kroppsvikt, rullskidor, simning.
    Funderar på att försöka lära mig kitesurfa i sommar!
    Kör bara kör! 🙂

  7. Träningsglädje Says:

    ja du lär ju vara bästis med cykeln by now så det är ett tips. ro på sjön? bara vara ute i stallet och i trädgården och påta och greja är väl rätt bra. kombinera med styrkeövningar med kroppsvikt typ 1, 2 eller 3 gånger per dag (kombinerat med vilodagar såklart). får du hoppa hopprep? eller göra andra crossfitövningar? hmm vänta nu, jag tror jag kan ha den perfekta grejen till dig!!! du får se snart.

  8. Natta Says:

    Gud vilken fin bild ser ut som paradiset! 🙂

  9. stockholmkat Says:

    Jag tror mycket på en morgonpromenadrutin om du inte kan springa. Kickar igång förbränning och resten av dagen blir en bonus och funkar väl bra med din upptäckarlust 🙂 Fick du styrketräningsboken på BBC? Den hade några bra grejer, ta med en pilatesboll om du har tex.
    Annars har du ju massa tips ovan!

  10. Vera Says:

    Ha ha vilken kul bild, bra att du bjuder på dig själv.

    Personligen så väger jag nu 85 kilo och vill hemskt gärna väga 75 kilo till midsommar ha ha men jag motionerar 2,5 timmar om dagen så jag antar att jag kommer att väga mindre iaf..

    Hoppas du har det bra på båtluffen..
    Läser din blogg dagligen

  11. Lisa Says:

    Förutom Cykla, simma. Kanske du kan pröva på något nytt? Klättring? Tennis lektioner. Jag rekomenderar surfing, det är det bästa som finns! Annars så kanske du ska ta tag i stretchingen i sommar. Hitta ett bra program på 30 min och kör det några gånger i veckan. Det kan ju verkligen göras överallt! Gummiband är ju också utmärkt att ta med mig som redskap på resor. Tar ingen plast och är effektivt!

    Lycka till i sommar!

  12. Jenny Says:

    Vilken underbar bild på dig i röda havet! Och gud så härligt luffa runt i Grekland i 3 veckor. Inte alls avis, inte alls ;o)

  13. Henric Says:

    Underbar bild från Röda Havet!
    ha en bra dag!

  14. Emelie Says:

    Gud så härligt med båtluff i Grekland. Själv ska jag faktiskt göra detsamma snart. Beger mig iväg till Aten den 21 juni för 2 veckors båtluff och jag längtar verkligen =)

Kommentera

