Vägning vecka 39 (. 19)


Vikt: 106,4 kg ( +1,1 kg) (sammanlagt – 26,6 kg)


BMI:
32,8 (+ 0,3)

Jag förstår ingenting. Absolut ingenting. Jag tycker att veckan har varit bra, en hel del träning, helt okej mat med ett försök till fokus på mindre portioner och inte äta för mycket. Några utsvävningar, men inte i grad med det här resultatet.

Nä, jag fattar faktiskt ingenting. Har jag blivit för slapp med mig själv? Har jag kommit till den där nivån då allt gick för lätt och man helt släppt tyglarna? Jag vet inte. Jag känner mig inte ens ledsen, mest jävligt irriterad eftersom jag inte förstår.

Vad är det som har förändrats den senaste tiden som skulle kunna ligga bakom det här? En sak vet jag, som jag har reflekterat över innan, det har blivit några sådana där ”bars” som mellanmål ibland. Det går numera fetbort. Bara en massa sötsliskigt och ingen näring. Bort med det. En annan grej är att vårt kylskåp inte direkt varit fullproppat med frukt och grönt, vilket gör att all man man lagar blir lidande. En tredje grej som är ny är medicinen jag äter, men den borde ju inte ge viktuppgång som biverkning. Den ska ju hjälpa min ämnesomsättning.

Apropå ämnesomsättning så har jag de senaste veckorna märkt av att min mage i stort sett stannat av. Så har det inte varit förut. Nu är det väääldigt långsamt nere i magen vilket gör att jag rätt ofta känner mig svullen i magen. Det är nytt.

Jag försöker inte ”ursäkta” mig och veckans resultat, jag försöker bara förstå det. Jag vill inte gå efter en diet där jag utesluter saker, det fungerar inte i det långa loppet för mig. Därför måste jag hitta den felande länken och rätta till den, istället för att styra om allt.

Nej, oerhört tråkig vägning. Känner mig som värsta viktminskar-bluffen. Å andra sidan, ett kilo är ju inte hela världens heller. Nu är det bara att felsöka och fortsätta fokusera på målet. Ska ju bli intressant när jag om några timmar åker till Italien…

(Och inte blev det någon löpning imorse heller, men det har inget med vägningen att göra. Jag vaknade och kände mig inte helt hundra, ute var det grått och mulet och kroppen ville lätt ha en timmes sömn till. Så då fick den det.)

Etiketter: , ,

9 svar to “Vägning vecka 39 (. 19)”

  1. Erika Says:

    Tycker du är grymt bra oavsett! Det är ju inte världens enklaste jobb direkt utan kommer säkert innebära en hel del upp och ner innan du är framme. Som icke-expert funderar jag ändå på muskler? Du tränar ju ganska mycket och du borde ju hela tiden bli starkare och få mer muskler och dom väger ju. Fortsätt på samma spår! Jag tror att det kommer bli bra. Du verkar ju vara alla ev bovar på spåren med t ex bars, mer grönsaker osv. Kör! 🙂

  2. Kicki Says:

    Tror som Erika att du har fått en hel del muskler som ökar din vikt, men sedan har det även betydelse när i månaden du våger dig. Själv ökar vikten något vi ägglosning och mens, kanske det kan vara så även för dig.
    Tycker du är grym som orkar och kämpar på som du gör.

  3. Millis Says:

    Nu kanske jag minns fel, men medicin som man äter vid problem med sköldkörteln (som väl är det du har) kan vara lite lurig till en början och inte helt lätt att hitta rätt dos. Läs bipacksedeln noga och se vad det står där. Har en kompis som började äta Levaxin för några år sedan och det tog ett bra tag innan det funkade för henne, sen droppade hon typ 15 kg på två veckor kändes det som 🙂

  4. Jannike Says:

    Som Millis redan nämnt så är det svårt till början att hitta rätt dos. Antar att din ämnesomsättning är låg eftersom du nu äter medicin för den, så du ska ha stort cred för att du ens tagit dig såhär långt och lyckats gå ner många många kilon även om din ämnesomsättning varit så låg. Att det just denna vecka visar ett + i vägningen tycker jag inte att du ska gräva ner dig för. Den här veckan har du försökt äta normala portioner och lyckats och du har tränat bra. Du har känts positiv i bloggen och verkar ha mått bra tack vare att du klarat detta med portionerna.
    Antar att du kan känna dig stressad pga mycket, som du säger så har ett föl fötts, du har börjat med medicinen och så vidare – du har haft en del att tänka på! Såna faktorer kan självklart sätta käppen i hjulet en aning men jag tror att nästa vecka får du ett stort minus om du fortsätter med din träning, äter normala portioner och försöker varva ner. Det här kommer du fixa =)

  5. Anna Says:

    Hej,
    Precis som Erika påpekar tror jag att du lagt på dig en hel del muskler sedan du började träna. Detta avspeglas även i din fett%, som är relativt låg i förhållande till din vikt. Inget ovanligt att riktigt ”smala” tjejer ligger på 30-35%. Jag tror inte att du gått upp ett kilo i fett på en vecka, men hormoner är luriga grejer så självfallet bra att utvärdera din nya medicin efter en tid.
    För övrigt vill jag slå ett slag för kvällsträning – det går att springa snabbt och lyfta tungt även senare på dagen!
    Hälsningar Anna

  6. Maria Says:

    Ta det med ro.
    Precis som du själv skriver i inlägget ovanför så har inte världen gått under trots ditt plus den här veckan 🙂
    Jag vet inte om du faktiskt bara väger dig en gång i veckan. Jag vet att man inte brukar uppmuntra folk att väga sig oftare än så. Personligen brukar jag dock väga mig kanske 2 ggr i veckan. Om jag på min ”vägningsdag” väger mer än vad jag tycker bör stämma så väger jag mig även dagen efter. Enligt min egen erfarenhet kan vikten ändras väldigt beroende på hur mycket tarminnehåll man har (Du skrev själv att din mage inte varit optimal), vilken tid i månaden det är (för mig innebär mens +1-2 kg), hur mycket salt det varit i maten dagen innan samt hur mycket kolhydrater jag ätit. I ditt fall har du dessutom den okända faktorn av medicinen. Dessutom är ju inte viktminskning alltid riktigt så enkelt som energi in – energi ut.

    Men jag känner mycket väl igen hur extremt frustrerande det kan vara att se ett plus på vågen som man inte alls räknat med. Men kom igen tjejen, hela livet ligger framför dig och det finns gott om tid att gå ner i vikt. Njut av Italien och andas lugn!

  7. emliscious Says:

    låter inte alls som du ursäktar dig, utan som om du analyserar ditt leverne =)

  8. Li Says:

    Ibland kan man ha sina uppåt svackor och jag förstår att det måste kännas jobbigt, men jag tycker du tacklar det på helt rätt.
    Analysera och försöka hitta det. Men å andra sidan, så vet jag att det kommer gå bra nästa vägning, Italien eller inte- för du är grym!
    du kämpar på med en otrolig glöd,och jag vet att du kommer och kan nå dina mål och mycket längre ändå!
    bon voyage

  9. Martina Says:

    Jag är fruktansvärt imponerad av din vilja,kämparglöd och diciplin. Gå ner i vikt ÄR svårt och kroppen gör inte alltid som man vill tyvärr. Bara att bita ihop och fortsätta kämpa som du gör, det lossnar jag lovar. Vissa veckor går man ner mer andra mindre(eller inte alls)

Kommentera

