Järntillskott, behöver man det?

Jag har ätit extra järn i perioder och nu undrar jag om det inte är dags igen. Jag är ju så oerhört trött just nu att det är galet.
Vid tidigare tester har mitt järnvärde alltid varit för lågt, ibland ”oroväckande lågt”, ibland bara ”för lågt”. När jag var hos läkaren för min hypotyreos glömde jag be honom kolla mitt järnvärde, så jag vet inte dagens status.

Med tanke på att löpande kvinnor har extra stor risk att ha järnbrist, för att både menstruerar och (som jag har förstått det) ”slår sönder” blodkropparna vid stöten när foten tar i marken i löpning, så känns väl risken ganska överhängande att jag inte skulle må dåligt av järntillskott.

Äter ni järntillskott?
Varför/varför inte?

https://i1.wp.com/www.bodystore.com/bilder/produkter/700x700/A3702-1_1.jpg

Etiketter: ,

7 svar to “Järntillskott, behöver man det?”

  1. Jannike Says:

    Du skulle ha kollat upp det innan du börjat äta för att vara säker. Det kanske är hypotyreosen som också spökar och gör dig tröttare? Fast har du tidigare haft såna brister på järn känner du säkert igen symptomen.

    Du har helt rätt i att löpare slår sönder sina blodkroppar i fötterna vid löpningen förresten. Låter hemskt men så är det =)

    Jag brukar få järntabletter då jag lämnar blod, men har bara ätit dem första gången då jag fick så ont i magen av dem. Dock så har jag verkligen högt blodvärde så läkaren övervägde vid senaste tillfället om jag behövde dem.

    Hoppas du kryar på dig!

    • ÄtaTränaKämpa Says:

      Jag har inte börjat äta än, så jag kanske borde åka in och kolla järnvärdet först för säkerhets skull?

      • Jannike Says:

        Förmodligen är det bäst att kontrollera före du börjar äta järntabletter, för mycket järn är ju inte heller bra.
        Lycka till!

  2. Anna Says:

    Bra att hålla koll på järnvärdena, det ska du absolut kolla upp! Själv håller jag koll genom att lämna blod med jämna mellanrum. Tyvärr ligger jag alltid i underkant och nu senast var det tydligen för lågt för att få lämna igen – suck! Kul med en aktiv blogg!
    //Anna

  3. Fummelfot Says:

    Jag vill egentligen bara upprepa det flickorna innan sagt – kolla järnvärde först, supplementera sen. Järntillskott ska alltid bekräftas av en läkare!

    Jannike: Jag fick också järntabletter och världens ledsnaste mage efter att jag lämnat blod, men de ska ha mins två alternativ – om du vill järnsupplementera efter att du gett blod, be om det andra (den som funkade för mig var den som såg ut som små genomskinliga kapslar. :))

  4. Anna Says:

    Skulle bli blodgivare förra sommaren men hade för dåliga värden och började därför knapra just preparatet hemofer.

    Helt plötsligt har jag slutat somna ifrån tv:n, jag har helt ny energi!
    Har hamnat i en situation där jag nästan inte klarar mig utan hemofer!

    Men håller med tidigare talare om att det kan vara klokt att kolla upp dina värden först…

    Tack för en bra och inspirerande blogg!

  5. Emma Says:

    Jag äter inte järntillskott men då hade jag ett utmärkt järnvärde sist jag kollade. 🙂

Kommentera

