Solskenslöpning med tunga ben och hög puls.

Vaknade imorse med någon form av revanschlusta efter passet igår. Solen lyste för fullt ute och det var sommarkänsla i kroppen. med en heldag ägnad tentaplugg kändes det skönt att komma ut och få lite frisk luft innan det blir till att hänga över skolböckerna.

Drog på mig hela löparstället, åt en banan och drack lite vatten och gav mig sedan ut på en morgontur. Sjöarna runt. Kände redan på en gång att min kropp inte var lika sugen på löpning som den var i söndags, eller så var det jag som tryckte på lite för högt tempo lite för snabbt? Jag är inte så tålig när det kommer lite mycket mjölksyra lite väl fort. Blir som att springa med handbromsen i resten utav passet.Sen är jag inte heller van att springa utan att ha ätit ordentligt innan, kan alltså bero påd et också.

Söndagens låga puls och ”mysjoggande” var långt borta, pulsen var hög trots att tempot inte var fantastiskt. Benen tunga. Men själen glad, värt att notera. Efter morgondagens löpcirkel blir det åtminsone två dagars vila, så får vi se om kroppen och knoppen känner sig lite nöjdare sen.


Rundan tuffade på och jag försökte tänka på att hålla bröstet och blicken uppe samt höften framme. Lätt lätt steg. Gick helt okej, märker inte av backarna alls på samma sätt längre. Eller som min kropp numera säger ”Vilka backar?” Min fina starka kropp som kämpar på trots att huvudet ibland är lite knasigt. Gladare idag iaf. Men två minuter ifrån söndagens supertempo. Börjar fundera på om det var något fel på pulsklockan/gps:esn, kan jag verkligen ha sprungit så snabbt?
Tid: 31:24
Sträcka: 5 km
Tempo: 06:17 min/km
Hastighet: 9,55 km/h
Maxpuls: 192, 95%
Snittpuls: 173, 85%
Kaloriförbrukning: 457

Bra. Nöjd.
Nu – tentaplugg.

Och jo just det, har kommit fram till att jag hellre springer långt och lugnt än kort och snabbt. Det är sjukt mycket mer påfrestande mentalt att öka tempot än att öka distansen.

Etiketter: , ,

9 svar to “Solskenslöpning med tunga ben och hög puls.”

  1. hannaftw Says:

    Tänkte bara fråga vad det är för pulsklocka som du använder, funderar på att skaffa en själv för att börja jogga. Har du något tips?

    http://hannzor.wordpress.com

  2. stockholmkat Says:

    Har också haft såna turer de två senaste gångerna, sega ben! Man får bita ihop o ta sig igenom så kommer de där fjäderlätta skutten så småningom 🙂

  3. Cissi Says:

    Åh, vi borde springa tillsammans någon dag 🙂

  4. Malin Says:

    Tänkte bara lämna en liten kommentar nu för jag var bara tvungen att säga hur glad man blir av ditt leende! och du ler på 100% av bilderna här i bloggen, du verkar vara en sån fantastiskt positiv människa, man ser det i både bild och text! så tack – du ger verkligen inspiration och man blir glad av att gå in här 🙂
    när jag ändå skriver kan jag väl passa på att önska dig fortsatt lycka till med viktnedgången! you go girl! =)

    • ÄtaTränaKämpa Says:

      Tack Malin! Tycker dte är roligt att du skrivit om att jag ler på varje bild när jag i bilden på det här inlägget mest ser plågad ut, haha! 😀
      Skämt åsido, tack för dina fina ord, de värmer oerhört!

  5. ÄtaTränaKämpa Says:

    kat> ja, visst kommer även sådana pass bara man håller ut? Ibland är dte benen som är starka och huvudet som är svagt, ibland tvärtom, men ibland är båd ebenen och huvudet på hugget!

    Cissi> Gärna!!

  6. livetoday - 52 kilo Says:

    hihihi vilken söt bild 🙂

  7. Lena Says:

    Jag kan bara instämma, långt och lungt är såå mycket mer njutningsfullt än kort och intensivt.

    /Lena

Kommentera

