Löparcirkel is the shit!

(BBC-rapportering kommer, men först detta.)

Wow.
För det första, att starta dagen med löpning har jag nog aldrig gjort förut, jag har nog trott att det skulle kännas tungt att springa utan mat i magen. Nu fick jag i mig en banan och ett glas med fil innan cykeln fick rulla ner mig till gymmet.

Det här med att gå med i en löparcirkel har ju känts som en väldigt rolig och spännande grej, jag vet att hade det varit för ett år sedan hade jag aldrig aldrig vågat. Idag kan jag knappt förstå varför man inte skulle våga?

Passet var hur bra som helst. Vi var sju stycken, jag tror att vi är 10 totalt vilket känns helt lagom. Bara tjejer, förutom PT:n som ledde passet. Jag invigde nya Nikejackan som vi fick på BBC och kände mig grymt snygg. Ut i kylan ( det var is på min cyckelsadel imorse) och en lätt uppvärmningsjogg. Sen höll vi värmen genom att först träna rörlighets träning. Det var höga knän, sparkar, utfall med mera med mera. Mest fokus på teknik och hög rörlighet. gissa om det kändes i min kropp efter helgen? Jo tack.

Sista delen av passet utgjorde av tre block á fem minuters stafettintervaller. Vilket förövrigt var ett superbra upplägg på intervaller om man är flera. Vi stod i par, två par på ena änden av intervallsträckan och två par på den andra. Givetvis var det en svag lutning på vägen också, så ena sträckan kändes dubbelt så jobbig. Sen sprang ett par hela sträcka så fort de kunde, och bytta av med nästa par och så höll vi på i fem minuter. Eftersom sträckan var så pass kort blev löpningen väldigt explosiv med högt tempo och det rulladepå snabbt så intervallerna blev korta = hög puls! Fem minuter gånger 3 låter måhända inte så mycket, men lita på mig, det kändes!

Det var fantastiskt bra att ha någon som sprang bredvid, då kopplas pepp och tävlingsinstinkten på och man ger hundra procent hela tiden. att det dessutom stod minst tå personer och ”väntade” samt hejade på vid mål, gjorde också sitt till.

Sen joggade vi lugnt tillbaka till Sats, jag med glädjerus i hela kroppen. Kände mig trött, men ändå så fylld av energi. Morgonsolen hade precis börjat värma ordentligt, kroppen kändes glad, pigg och nöjd, huvudet kändes friskt, redo för en helt ny dag, en helt ny vecka. Jag tror helt enkelt att morgonlöpning är min nya grej och att den här löparcirkeln kommer ge mig jättemycket. Längtar redan nu tills på torsdag då nästa pass är.

Tid: 70 min
Maxpuls: 184, 91%
Snittpuls: 156, 77%
Kaloriförbrukning: 841

För att vara extra snäll mot mig själv avslutde jag passet med 15 minuters stretch också. Skön smärta!

Med tanke på dagens intervaller, kan jag påminna om att jag fortfarande efterlyser tips för intervallträning här. Ge mig roliga, bra och jobbiga upplägg för intervallpass!

Annonser

Etiketter: , , , , ,

13 svar to “Löparcirkel is the shit!”

  1. Fummelfot Says:

    Grattis! Superkul att premiärpasset på löparcirkeln blev så lyckat! Och ja, det är riktigt bra att ha sällskap i intervallerna ibland, som du skrev så peppar det vinnarinstinkten lite extra. 🙂
    Hoppas kroppen din mjukar upp sig snart igen. 😉
    Kram!

  2. Johanna Says:

    Vad härligt att läsa att det var så lyckat! Har själv varit lite rädd för löparcirklar så det här kanske kan ge mig en spark i baken att våga gå med i någon 🙂 Jättekul att träffa dig också på Blogger boot camp, kommer fortsätta följa din fina inspirerande blogg och hoppas få se dig på en större portal snart, om allt känns okej! Kram!

    • ÄtaTränaKämpa Says:

      Gör det! Jag känner ett helt annat sug efetr löpningen nu, och då har jag bara gått på ett enda pass 😀 Förhoppningsvis är de andr aminst lika bra. Dte som var extra roligt var att vi alla blev som vänner på en gång. När man svetta sihop, peppar och pushar varandra, så händer det automatiskt 🙂
      Detsamma, var jätteroligt att träffa dig! Lycka till med salongK!

  3. Frida Says:

    Jag har ett litet tips till en ny utmaning 🙂

    Att försöka lyckas göra 100 armhävningar 🙂 följ denna länken och läs igenom, du ska följa ett schema under 6 veckor med bestämt antal armhävningar som ökar hela tiden, jag har följt detta under 4 veckor hittills och känner faktiskt stor skillnad mot tidigare, så bara ett litet tips för alla som vill bli bättre på armhävningar

    http://hundredpushups.com/index.html

    Hoppas du får en kanon dag 🙂

  4. Frida Says:

    Roligt med intervallträningen och duktig du är som testar nya saker 🙂

    Jag har ett litet tips till kommande utmaning kanske? Armhävningar 🙂 Vi är nog många som skulle vilja kunna göra både fler och bättre armhävningar och på denna sida http://hundredpushups.com/index.html finns ett bestämt schema för 6 veckor, där det ökar efterhand med hur många armhävningar man ska göra 🙂 jag är inne på vecka 5 nu och det känns faktiskt bättre även om det bitvis är riktigt tungt också 🙂

    följ bara denna länken http://hundredpushups.com/index.html
    Ha en toppen dag 🙂

  5. stockholmkat Says:

    Jäklar vad roligt, jag måste kolla om SATS hos mig har detta!
    HOppas det är ok att jag länkar till dig, otroligt motiverande! Kör på!

    • ÄtaTränaKämpa Says:

      Om inte annat så kommer de ju ha det i samband med Midnattsloppet, googla på midnattsloppet och Sats, had ejag varit lite snabbare hade jag lätt kört dte också. Blir jätteglad över länken!

  6. soffan Says:

    Puh, det låter jobbigt :). Jag är nyfiken på hur du kan mäta din kaloriförbrukning så exakt? 841 är SJUKT mycket på 70 minuter, framför allt för en kvinna!! 🙂

    • ÄtaTränaKämpa Says:

      Jag använder min pulsklocka på alla pass och den visar även på kaloriförbrukning, baserat på min vikt, puls och Vo2. Med tanke på att jag är så tung, så är det väl inte extremt mycket?

    • soffan Says:

      Nej, jag var bara nyfiken, eftersom det är så många faktorer som påverkar hur många kalorier man förbränner tex vikt, kondition, blodglukosnivå, kortisonnivå, sköldkörtelhormonsnivå, kosthållning, leverfunktion, hjärt-lungfunktion, intensitet etc. Men pulsklockan ger säkert en hyfsad indikation, och 841 är grymt bra jobbat 🙂 !

  7. bloggmia Says:

    Vad snygg du blev i jackan, den hade lite samma effekt på mig också 😉

  8. Dessi Says:

    Vad härligt! 😀 Snygg jacka!

  9. Erikaste Says:

    Åh kul! Jag har hittat en till Blogger Bootcampare 🙂 Lär återvända!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: