Teori kring träning och viktnedgång.

I mitt huvud snurrar det alltid en hel del tankar kring träning, hälsa, viktminskning och liknande ämnen. De senaste dagarna har jag kommit fram till en egen liten teori kring träning och viktnedgång som jag tänkte lufta med er.

I viktminskningssammanhang pratar man ofta och gärna om ”kalorier in och kalorier ut”. ”Det spelar ingen roll vad du äter/tränar, så länge du gör av med mer energi än du får in.” Jag har funderat mycket på det där, för mig är det självklart att det visst är skillnad på kalorier och kalorier, men då har jag framförallt tänkt på de kalorier jag stoppar i mig.

Kroppen är ju inte bara beroende av att ha ett visst antal kalorier varje dag, vitsen med mat är ju att kroppen ska få näring och byggstenar för att kunna reparera, bygga upp och fungera ända ner på cellnivå. Vår kropp mår givetvis mycket bättre när den får i sig kalorier, som är fulla med näring, som inte är fulla med konstiga färgämnen, märkliga tillsatser, besprutade med gifter och liknande. Det tror jag nog att många håller med om.

Min teori handlar dock inte om ”kalorier in”, den handlar om ”kalorier ut”. Jag har funderat mycket kring olika träningsformer och hur de påverkar kroppen. Framförallt i förhållande till viktminskning. Många hävdar nog att har du gjort av med 500 kcal via träning, så spelar träningsformen i sig inte så stor roll. Men jag tror att kroppen är smart. Förändringar är något kroppen inte är särskilt förtjust i. Jag minns att man läste om det här på fysiken/biologin på gymnasiet. Om kroppens ”seghet” och ovilja att förändras. Kroppen är dock mån om att överleva och vill spara på energi så mycket som möjligt i de flesta situationer.

Det är det min lilla teori bygger på. Jag tror att det är skillnad på träning och träning, när det kommer till viktnedgång. Jag tror att träning där det är mycket negativt och jobbigt för kroppen att vara tung, gör kroppen mer inställd på att ”släppa på vikt”, än träning, där kroppsvikten inte spelar lika stor roll.

Vi kan jämföra löpning och spinning som ett exempel. Med min teori så skulle löpningen vara mycket mer effektiv för att gå ner i vikt, än vad spinningen skulle vara. I löpningen är kroppsvikten verkligen slitsam för kroppen, ju tyngre man är. Både för leder, senor, skelett och muskler. En lätt kropp skulle slita mycket mindre på kroppen och göra uppgiften oerhört mycket mer energisparande än en tung. I spinningen finner vi visserligen samma korrelation, men inte riktigt på samma vis. En tung kropp gör givetvis övningen jobbigare än en lätt, men jag tror inte att tyngden sliter på kroppen på samma vis. Spinning är nog överlag mycket mer skonsamt för tunga, än löpning. Det är ju givetvis bra, men enligt min teori gör den träningen det inte lika akut för kroppen att bli av med den extra vikten. Eller varför inte ta en crosstrainer som exempel, eller gå så långt som till styrketräning. Jag tycker löpningen är ett perfekt exempel på att kroppen tjänar in mycket energi och slitage genom att vara lättare vid löpning, i mycket större grad än vid styrketräning, cykling eller crosstraining.

Observera att jag pratar om skillnad i borttränade kalorier, dvs 500 kcal från löpning versus 500 kcal från spinning tex. Inte i hur effektiv träningen är under en viss tidsenhet.


500 kcal från löpning versus 500 kcal från styrketräning – vilket tvingar kroppen att anpassa sig, mest?

För min egen del verkar min teori stämma. Jag minns när jag var i Egypten och åt hur mycket mat som helst. träningen kom lite i skymundan, men den träning jag väl utförde, var löpning. Jag borde gått upp massor under tiden jag var borta, med tanke på hur mycket jag åt, men när jag kom hem från Egypten, så var vågen mycket snällare mot mig än vad jag trodde att den skulle vara. Hade resultatet blivit detsamma om jag bytt ut de få timmarna löpning, mot cykling som hade bränt lika mycket? Jag tror inte det.

Jag tror att kroppen är smart, den vill till varje pris överleva, med så lite slitage som möjligt. Jag tror att det visst spelar någon roll vilken typ av kalorier som kommer in. Jag tror också att det spelar stor roll vilken typ av kalorier som går ut.

Vad tror ni om min lilla teori?
Är det någon som vet om det finns någon forskning kring ämnet?

Annonser

Etiketter: , ,

10 svar to “Teori kring träning och viktnedgång.”

  1. Träningsglädje Says:

    jag håller med dig och har själv skrivit något liknande även om jag inte hittar länken till inlägget just nu. tror jag klassade den typ av träning som släppet på fettet för ”riktig träning” och involverar t.ex. löpning eller boot camp-träning där man använder den egna kroppen väldigt mycket.

  2. Dessi Says:

    Verkligen intressant! Jag har nog aldrig tänkt så 🙂

    ”Enkel matematik” som kalorier in och ut har jag inte så mkt övers för. Jag har testat, och jag får en bättre viktminskning om kalorierna kommer huvudsak från fett och protein än kolhydrater.

  3. Beckis Says:

    Låter väl ganska vettigt tycker jag. Lär få se om det funkar för mig, för jag har tänkt ägna mig mer åt löpning nu i vår än tidigare.

  4. Wellbeingofme - Välmående, Lågkolhydrat-kost, Träning & Positiv energi Says:

    Mycket, mycket intressant & välskrivet inlägg. Vad gäller kalorier in/ut så är jag helt inne på ditt spår, VAD vi stoppar i oss spelar roll (om inte annat för vilken energi och vilket mående det ger), och det har jag trott alltid. Däremot din teori om träningen var helt ny för mig, men väldigt intressant. I mina öron låter det tänkvärt och inte alls orimligt. Jag har dock ingen aning om hur det verkligen är, men jag gillar verkligen tanken du väckte!

  5. emliscious Says:

    tror det där med kalorier in och kalorier ut är föärenklat… för i såna fall kan man ju bestämma ett antal kalorier, säg 2000 stycken och bara få dem från godis… hur bra mår man då? jag tror det gäller att veta lite mer om kost så kalorierna kommer från the good stuff (=för kroppen)! så jag tropr inte bara det spelar roll hur mycket man äter utan vad man äter!
    sen sägs det att vid viktnedgång står kosten för 70% av jobbet och träningen för 30%…

  6. Emmas Form Says:

    Sant sant. Sen gäller det ju att variera träningen. Löper man t.ex bara samma runda varje gång. Låt säga 10 km, 3 ggr i veckan kommer ju kroppen att anpassa sig till det tillslut och det är då man måste förändra, öka distans eller intensitet.

    Samma sak med vilken träning som helst egentligen. Efter ett tag måste man förändra den för att fortsätta gå ner i vikt! Det är i alla fall min erfarenhet!

  7. Träningsglädje Says:

    du som är intresserad av psykologi – kolla in min blogg för ett HETT lästips! det handlar visserligen inte ett dugg om träning men däremot om hunger och belöningstriggers. jäkligt läsvärt!!

  8. Krissa Says:

    Intressant! Varierad mat och varierad träning tror jag på. Och lite godsaker ibland för att njuta och hålla förbränningen på topp.

    Håller med emlicious ovan… jag tror till och med att 80% av viktnedgången styrs av kosten, och 20 av träningen. Man kan ju liksom aldrig träna ikapp ett stort matintag (om man inte gör det på heltid)

    Men sen gäller det ju att träna också för att ta hand om sin kropp.

  9. Gerda Says:

    Stämmer din teori så kommer jag att jubla ”snart”!! För jag har precis kunnat börja springa och då borde jag ju snart märka det på vågen! Håller tummarna för att din teori stämmer (givetvis så jobbar jag ju på att äta rätt samtidigt).

    • ÄtaTränaKämpa Says:

      Om du inte har sprungit förut, så kan jag nästan lova att du kommer se en ganska rejäl skillnad på vikten! Löpning är så oerhört effektiv träning 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: