Morgonlöpning på påskafton.

Hur stor är risken att man vaknar upp, sent, tittar ut genom fönstret, ser sole och känner en extrem lust att sticka ut och springa?

Tydligen jättestor eftersom dagen startade precis så för mig idag. Jag kände inte ens någon lust att äta frukost först, vilket är väldigt ovanligt för mig, men jag kände att jag ville ut på en gång och bara njuta av de fuktiga grusvägarna i solljuset. Sagt och gjort! Jag skapade någon ganska spontan plan att springa lugnt och sakta men några kilometer längre än igår. Det finns en vända här ute ”Byn runt” (som förövrigt skulle kunna vara en jätterolig löpartävling i sommar, någon som är på?) som är ca 7 km lång, det fick bli den.

Hunden hängde med, ipoden och gps:en också. Av någon anledning så kändes det inte lika piggt i benen när jag väl kom ut, men å andra sidan så borde jag nog dragit ner på tempot ännu mer, eftersom gårdagens pass var rätt slitigt för mig. Men det är så svårt att dra ner på tempot, jag springer ju inte särskilt snabbt ens när jag springer snabbt, så när jag drar ner på tempot blir det verkligen långsamt.Men så släppte suget i benen någon gång efter tre kilometer och det gick lättare. Det kändes skönare och benen var gladare.

Efter fem kilometer tog dock glädjen över underlaget slut. Helt plötsligt så tog den fuktiga grusvägen slut och den oplogade snövägen tog över. Det var tungt, det var djupt, det var halt och förbannat blött. Mina tunna strumpor som jag hade på mig (vart är mina löparstrumpor som jag VET att jag hade packat ner?!) blev genomblöta och blåsorna under mina fötter var ett faktum. Fy fan vad tungt det var! Gick i snigelfart gjorde det dessutom. Men nöjd och glad kom jag hem till slut.

Tid: 53 min
Sträcka: 7,1 km
Hastighet: 8,04 km/h
Tempo: 07:28 min/km
Maxpuls: 181, 89%
Snittpuls: 167, 82%
Kaloriförbrukning: 734

Etiketter: ,

2 svar to “Morgonlöpning på påskafton.”

  1. Träningsglädje Says:

    hoppas ni får barmark snart. fast snö blir jobbigare löpning och det är ju egentligen bra när det är jobbigt!

  2. JoHo Says:

    Men HURRA för dig som tog dig ut och orkade runt! 😀

Kommentera

