ÄtaTränaKämpas 20-dagars utmaning i April.

Så, nu är den ÄNTLIGEN helt färdig! Det är en rejäl 20-dagars utmaning som jag har knåpat ihop och den kräver en del planering från er sida tror jag, men jag hoppas att ni kommer se fram emot den lika mycket som jag gör.

Den kommer pågå 5-25 april, perfekt för att rena kroppen efter påsk och höja tempot en aning nu när våren har kommit. Men även denna utmaning kan alla anpassa till sin egen takt. De som är kaxiga springer varje km, annars kan man gå, osv. Under denna 20-dagars utmaning, ska detta genomföras:

1 km/dag gång/löpning
2
nya träningspass/ 2 nya råvaror/recept ska testas
3 intervallpass
4
saker varje dag att vara tacksam över
5
stretch/avslappningspass
6 morgonträningspass
7
träningspass längre än 60 minuter
8
x 10 km
9
minuter höga knän
10 km i ett och samma pass
11
minuter i jägarvila
12
minuter i plankan
13
minuter ”hoppa hopprep”
14 trappor ska betas av
15 stycken träningspass
16
minuter ”stå på ett ben” (8 min/ben). (För att öka svårighetsgraden, stå på tå.)
17 x 10 hopp ( burpees, upphopp, skridskohopp, grodhopp etc)
18
x 10 armhävningar.
19 styrkor du har eller saker med dig själv/din kropp, du är nöjd/stolt över, ska skrivas ner
20 dagar utan godis, kakor, glass, chips eller liknande (alkohol?).

(För att klargöra, när det står exemeplvis 8 x 10 km, så innebär det att under perioden ska 80 km betas av, inte att man måste göra 8 st pass á 10 km. Första punkten 1 km per dag, som ska genomföras hela perioden kan göras gående eller springades, inte cyklandes eller liknande. Det kallas för streak och hela kilometern ska genomföras i ett svep, utan stopp eller avbrott. Man kan alltså inte räkna två vändor på 500 meter, som dagens kilometer. Man kan heller inte strunta i en kilometer en dag och ta två kilometer nästa dag. På punkt två, får ni välja att testa 2 nya träningsformer eller två nya råvaror/recept. Jägarvila är när man sitter lutad mot en vägg med benen i 90 grader. Som på den här bilden. Med ”höga knän” så menar jag att man ska göra som på den här filmen, antingen så står man kvar på samma ställe, eller som i filmen, rör sig frammåt. Snabbt ska det gå och knäna ska upp så högt man kan. )

Hur gör man för att vara med?
Det är enkelt, först så ”anmäler” du dig här på bloggen och på samma gång får du gärna skriva vad du tänker dig för belöning när du klarat av utmaningen. Har du en egen blogg så skriver du även ett litet inlägg på den inkl. den vackra (…) bilden ovan och länkar hit. Utmaningar är alltid roliga att bita tag i tillsammans, ju fler vi blir, desto roligare, så uppmana gärna vänner/bloggläsare/träningsglada att anta utmaningen.

Etiketter: , ,

68 svar to “ÄtaTränaKämpas 20-dagars utmaning i April.”

  1. therese Says:

    Jag ska äntligen våga mig på en utmaning! Och om man jag klarar det kommer det bara vara en belöning att jag kommit igång så bra med träningen, men den riktiga belöningen ska bli en manikyr!!!

    Riktigt bra utmaning =) Nu jäääävlar kör vi!

  2. Träningsglädje Says:

    kul utmaning! fast, just nu har jag fullt upp med min 1 mil per dag. men jag vet ju att det kommer en majutmaning också från dig eller hur? haha. lycka till!

  3. Linda Says:

    Jag är med på utmaningen. Vet dock inte vad belöningen ska bli än, men ska fundera på det.

    Har läst din blogg ett tag och tycker att den är jättebra.

  4. Linda Says:

    Jag är med på utmaningen. Men jag vet inte än vad belöningen blir. Ska fundera på saken.

    Har läst din blogg ett tag och tycker den är jättebra.

  5. Beckis Says:

    Klart jag är med! Men vad är jägarvila?

  6. Blod, svett och tårar Says:

    Oj, blir det majutmaning med?! =D
    Jag undrar också vad ”jägarvila” är. Förmodligen nåt jobbigt… 😉 Och det här med höga knän? Hur är det tänkt?
    Men jag är på på Aprilutmaningen. Hoppas jag lyckas lite bättre med den än med marsutmaningen.

  7. Jag klarar det Says:

    Jag är med!

    Ska tänka ut en lämplig belöning 🙂

  8. minendie Says:

    Jag ska försöka klara av den här utmaningen. Jag vet inte vad belöningen ska bli, återkommer med det. Hur mycket får man anpassa den? Det jag funderar mest på är om jag kan vara utan godsaker i 20 dagar. Kanske kan byta ut det mot nyttigare saker..?

  9. Sophia Says:

    Haha, vilken rolig utmaning.

  10. Gerda Says:

    Jag är med! Vad belöningen ska bli får jag fundera på, just nu känns det mest som att om utmaningen hjälper mig att gå ner i vikt så är det en bra belöning, men jag får se om jag kommer på nåt annat att belöna mig med. Funderar på vilken övning som jag ska ta istället för hoppen, nån som har förslag? Kom ju på att dom där höga knäna fungerar ju trots allt, gör ju det varje torsdag under f&s passet.

  11. Jessica Says:

    Självklart vill jag vara med 🙂
    Min belöning blir en fin mixer från Kitchen Aid om jag klarar utmaningen! Den blir perfekt till mina smoothies 😉

  12. Alexandra Says:

    En sådan utmaning. Låter spännande och utmanade. Jag är med! Min belöning ska bli ett par nya skor. Kanske ett par träningsskor?

  13. Sabina Says:

    Jag är med.
    20 dagar utan godis är inga problem, men glassen tänker jag inte avstå så här på vårkanten 🙂

    Belöningen ska jag fundera på till på måndag, skriver ut det i min blogg då.

    Lycka till!

  14. Sabina Says:

    BTW ”hoppa hopprep”? Helt enkelt att hoppa hopprep fast utan hopprep? Eller är det någon spännande övning jag aldrig hört talas om? 😛

    • ÄtaTränaKämpa Says:

      jag menar hoppa hopprep med hopprep, men om man inte har hopprep, så får man köra utan. 🙂

  15. Jennie Says:

    Ojojoj, det blir mycket att hinna med – men jag ska försöka!! Känns riktigt kul när nån annan planerar träningen åt en. 🙂

  16. Christina Says:

    Jag vill vara med, kul med utmaningar.

  17. Johanna Says:

    Jag har lite mycket att göra de kommande veckorna, men det är verkligen lockande så det får bli planering, planering, planering!

    I’m in! 🙂

  18. Åsa (Valerina) Says:

    Jag kommer inte vara med på denna utmaning, men jag ville bara säga att jag tycker utmaningen är kul upplagd 😀

  19. Åsa (Valerina) Says:

    Tillägger att jag tycker du kan ha med sit-ups med i nån utmaning 🙂

  20. Anna Says:

    Vilken rolig grej, jag är med! 🙂 Belöningen? Får jag nog fundera på några dagar!

    Hälsningar
    Anna

  21. Ulrika Says:

    Jag kommer vara med! Tänkte även göra marsutmaningen eftersom jag missade den! Min belöning blir en fotmassage och ett par nya skor att träna i 😀

  22. Therese Says:

    Jag antar utmaningen! Ska bli jättekul! Hejja oss! Ska köpa en snygg vårklänning som belöning =)

  23. Jessica Says:

    Det låter jätteläskigt men jag vill absolut vara med! En fråga bara, vad menar du med ”14 trappor ska betas av”?

    Belöningen vet jag inte ens, måste tänka lite på det 😀
    Peppkram

  24. Wellbeingofme - Välmående, Lågkolhydrat-kost, Träning & Positiv energi Says:

    Åhåhåhhh Herregud så roligt & peppande!!! Detta är precis vad jag behöver just nu. Självklart skall jag vara med.

    Jag satt precis här och tänkte att jag skulle skriva en kommentar om att jag först skulle tänka efter om jag kom att ha tid för att det, precis som du säger, kräver en del planering och så vidare. Men det är ju bara trams att hålla på att tveka sådär, klart jag har tid! Det är ju bara att TA tid till det och faktiskt planera. Jag tränar ju ändå, så varför inte utmana sig själv lite extra en gång när man får chansen på det här viset? Jag återkommer dock med länk i min blogg & belöning och så vidare…vill klura lite på det 😉

    Tack för ett super bra initiativ!

  25. Kicki Says:

    Detta verkar kul, så jag tänker ge det ett försök. Vet inte om ja får ihop tiden helt men vi prover.
    Belöningen får jag fundera på lite.

  26. Anna Says:

    vilken rolig utmaning! Ska genast sätta mig ner med kalendern för att planera in allt 🙂 Min belöning om jag klarar det blir ett par nya jeans!

  27. Wellbeingofme - Välmående, Lågkolhydrat-kost, Träning & Positiv energi Says:

    Sååå, nu har jag även kommit till skott att länka utmaningen i min egen blogg! 🙂

    Jag har en, kanske lite dum fråga, men jag antar att du menar sammanlagt minst 15 träningspass – varav t.ex. 6 st skall vara morgonpass och 7 pass skall vara längre än 60 min, så t.ex. skulle man kunna utföra ett träningspass på morgonen som är 70 minuter så har man 14 pass kvar sammanlagt, 5 morgonpass kvar och 6 pass kvar som skall vara längre än 60 minuter. Har jag förstått det rätt?

    Sedan undrar jag även vad du menar med strech/avslappningspass? Syftar du på typ yoga t.ex.?

    Sedan skriver du att man t.ex. inte måste springa 10 km i sträck 8 gånger, utan att det är den sammanlagda sträckan som räknas. Är den dagliga kilometern inräknad där?
    Och gäller samma sak för övriga övningar, t.ex. armhävningar osv, är det det sammanlagda antalet som räknas? Eller måste man t.ex. göra 18 armhävningar i sträck?

    Förlåt om jag ställer många och långa frågor, men vill bara ha klart för mig så att jag inte gör fel 😉 hehe.

    Och vad gäller punkt 20; Jag äter enligt LCHF-kost, så jag äter så att säga automatiskt inte godis, chips osv, men däremot äter jag ”lchf-vänliga snacks/efterrätter” o dyl. ibland, och under dessa 20 dagarna kommer jag alltså äta som jag brukar göra enligt LCHF, i med att jag redan utesluter mycket så att säga.

    Än en gång, tack för ett jätte bra initiativ!!!
    Åh, kommer inte på någon bra belöning haha

  28. Linnea Says:

    Jag bangar inte utmaningen! Min belöning är bättre hälsa och mer friskluft i lungorna.

  29. Träningsutmanad! « Argbuggen Says:

    […] sig gör man här (om nån nu är sugen på att haka […]

  30. paulin Says:

    oh hujedamig vilken utmaning, den kör vi på! lääskigt men ROLIGT!

  31. elisabeth Says:

    jag är med! började läsa din blogg efter halva marsutmaningen så det kändes lite sent att vara med då. nu är jag laddad till tusen! klarar jag utmaningen ska jag belöna mig själv med att beställa hem Den stora hälsokokboken från adlibris.se! http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153432770

  32. En ny utmaning. « Angietankar Says:

    […] bringade tydligen ändring. Så nu blir det en kombination av två olika utmaningar, den ena från Äta Träna Kämpa (var gärna med själva) och den andra från […]

  33. Kvällens påskmiddag = sista dagen med frosseri. « ÄTA TRÄNA KÄMPA Says:

    […] sätter ju 20-dagars Utmaningen igång som utesluter all form av godsaker under 20 dagar, så det blir perfekt som […]

  34. linneaworkinout Says:

    Jag har redan skapat min egen utmaning =)

  35. Angie Says:

    Vilket jobb du lägger ner! Jag tänker vara med även denna gång, mycket bra motivation. Inlägg om det finns här http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6876650.ab

  36. Lina Klasson Says:

    Självklart vill jag vara med och kämpa! lämplig belöning ska inskaffas!

  37. Sara Says:

    Kommer att bli tufft men med en hel del planering så kommer det att fungera. Kommer precis som marsutmaningen att bli riktigt roligt 🙂 Har dessutom fått med mig min syster så vi kan motivera varandra. Svårast kommer helt klart att bli att låta bli godis, chips osv men det är ju ”bara” 20 dagar 🙂 Min belöning när utmaningen är slut kommer att bli att jag ska få köpa nya löparskor. Lycka till allihopa!

  38. Ida Says:

    Åh Perfekt!

    Jag som precis ska göra en ”nystart”. Detta kommer bli kanon bra! Ska kämpa tills jag klara varenda del av utmaningen!:)

    Min belöning få bli att jag få springa vårruset samt nya fina vårkläder!:)

    TACK för en toppenblogg!:) DU motivera mig! 🙂

  39. Therese Hansen Says:

    ja fick veta detta idag, och de är väl lika bra att försöka! =)

  40. 20 dagars utmaning « Ord, illusioner. Says:

    […] 5, 2010 av ordillusioner Varit tyst här ett tag nu. Bryter tystnaden med en 20 dagars utmaning som jag bestämt mig för att haka […]

  41. Tweets that mention ÄtaTränaKämpas 20-dagars utmaning i April. « ÄTA TRÄNA KÄMPA -- Topsy.com Says:

    […] This post was mentioned on Twitter by Anna Nilsson. Anna Nilsson said: Har anmält mig till en helt sjuk! (och rolig?) träningsutmaning som börjar imorgon. Nån som vill vara med och utmana mig? http://is.gd/beolK […]

  42. Cilla Says:

    Jag är taggad till tusen på en utmaning! Min väninna verkade ha så kul när hon var med på marsutmaningen! 🙂 Har inte riktigt klurat ut min belöning ännu, men det kommer så småningom.

    räkna in mig! 😀

  43. gorgina Says:

    Hade tänkt hoppa på denna utmaningen. Men med tanke på min ångest och prestationsångest så kommer jag stå över denna gången för att försöka få en mentalvändning.
    Hoppas på nästa utmaning istället.

  44. Millis Says:

    Var helt säker på att jag skrivit även här att jag skulle vara med, men det var visst bara på Funbeat 🙂 Så ja, jag kör självklart även en aprilutmaning, har lyckats beta av några saker på listan redan, men inte planerat in resten ännu och det måste jag göra IKVÄLL! Det är mycket som ska hinnas med på 20 dagar 🙂

  45. Frida Says:

    Jag antar utmaningen 🙂 får fundera över belöning dock 😉

  46. ordillusioner Says:

    Anmäler mig också. Om det ser ljust ut på jobbfronten för mig när utmaningen är avslutad blir nog min belöning att skaffa någon form av träningsutrustning. Ser det mörkt ut får jag komma på något annat.

  47. Linda Says:

    JAG ÄR MED! (kanske är sent dagen efter men var ute på min runda igår också!)

  48. Sandra - Varför får jag inte på mig mina blåjeans? Says:

    Är det försent att haka på? 🙂

  49. L Says:

    Jag är på! Har bara glömt att anmäla mig här 😀
    Belöning blir ett par nya träningshandskar eller nya löparskor!

  50. Elin Says:

    Jag är också med! nu kör vi! belöningen blir ett par nya välbehövliga träningsbyxor. 🙂

  51. Linnea - Mamma till Freja Says:

    Jag ska ge det ett försök!

  52. ordillusioner Says:

    Jag skulle vilja testa på burpees men vet inte om jag vågar. Min lägenhet är absolut inte lämplig för ändamålet. Går det att göra på gräsmatta utomhus?

  53. Gerda Says:

    Har varit mycket trassligt i privatlivet för mig, så jag har tappat denna utmaning tyvärr. 😦
    Kan man ”börja” om från och med måndag 12/4 och köra 20 dagar framåt?
    Skitsamma egentligen vad ni tycker om det, jag kommer att göra det iaf. Det är ju främst för min egen skull som jag gör det.

  54. Presterar bäst under stress? « ÄTA TRÄNA KÄMPA Says:

    […] bäst under stress? By ÄtaTränaKämpa Nu har det gått 7 dagar utav 20-dagars utmaningen (20DU) men jag har knappt börjat! […]

  55. Dag 7 och sammanfattning av veckan « Ord, illusioner. Says:

    […] av 20 dagars utmaningens första […]

  56. Krypa ut från gymmet var det ja.. « ÄTA TRÄNA KÄMPA Says:

    […] av 5 minuters hopprep, 56 hopp, ett pass längre än 60 min, 19,5 km och1 minut höga knän från 20DU. Äntligen händer det något […]

  57. Cissi Says:

    Jag har varit bortrest och blitt sjuk nu! Så typiskt!!!
    Nästa utmaning är jag på!!
    Jag har en liten blogg-träff-idé på gång oxå så får seee 🙂

  58. Sofia Says:

    Vilken rolig utmaningmm hoppas att det går bra..:)

  59. Dag 14 sammanfattning av vecka 2 « Ord, illusioner. Says:

    […] april 18, 2010 av ordillusioner Bara 1 vecka kvar nu av ÄtaKämpaTränas 20-dagars utmaning […]

  60. Dag 20 av ÄtaTränaKämpas 20 dagars utmaning « Ord, illusioner. Says:

    […] 24, 2010 av ordillusioner Dag 20 på utmaningen är snart slut. Bara ca 1 timme kvar när jag skriver det här men är utmaningen slut när det blir […]

  61. Dag 20 av ÄtaTränaKämpas 20 dagars utmaning « Mål att kämpa mot Says:

    […] april, 2010 Dag 20 på utmaningen är snart slut. Bara ca 1 timme kvar när jag skriver det här men är utmaningen slut när det blir […]

  62. 20 dagars utmaning « Mål att kämpa mot Says:

    […] april, 2010 Fick tips om en träningsutmaning via ett träningsforum som jag är med i. De är 20 dagars utmaning som jag efter nårga sekunders tvekan bestämde mig för att haka på. Tänkte att det kunde vara […]

  63. Glad nyhet – det blir en AugustiUtmaning! « ÄTA TRÄNA KÄMPA Says:

    […] var bra, vad var dåligt? Vad saknade ni? Ni som inte varit med på varesig NU, JoNU,  MU eller 20DU. Vad vill ni att en bra utmaning ska […]

Kommentera

