Vikten utav sömn.

Ni vill inte veta hur mina senaste dagar har sett ut när det gäller min sömn. Att vi dessutom förlorade en timmes sömn inatt, var inte direkt optimalt för mig just nu.

Förr när jag var som tyngst, hade jag oerhört osunda sovvanor. Jag vägrade ta in kunskapen, som ändå fanns väldigt lättillgängligt tillhands och dessutom vidarebefordrades till mig från både höger och vänster. Sömnen är viktigare än man tror. När på dygnet vi får vår sömn, spelar roll. Ska man gå ner i vikt och/eller träna, så är sömnen om möjligt, ännu viktigare.

Förr var min dygnsrytm ungefär såhär:
Sitta uppe hela nätterna, vara så trött när jag gick och la mig att jag ibland inte ens kunde somna. Att vara vaken till 4-snåret, var ingen ovanligthet direkt. Kvällarna spenderades antingen framför datorn/tv:n eller ute på någon krog. Hur många kvällar har vi inte hängt på Berns tills dess att stället nästan fått kasta ut oss. Stänger Berns fyra, så var man ju inte hemma förrän minst en timme senare och sen ska man ju fixa och dona innan man väl kommer i säng. Mornarna var med andra ord inte min favorittid på dygnet. Skulle jag upp ”tidigt” dvs, före elva, så var jag som ett lik, försov mig ofta, kände mig helt slut. Kroppen fick vissa dagar 10 timmars sömn och andra dagar fyra timmar. Jag hävdade att jag var som effektivast på sena kvällar, att jag älskade känslan av att vara ensam uppe. Omvärlden är tyst och stilla. Jag tyckte renutav illa om morgonpigga människor (visst framstår jag som ytterst sympatisk? 🙂 ), jag antar att de provocerade mig. När min kära mamma hävdade att det inte var konstigt att jag blev förkyld/var trött/hade huvudvärk/försov mig, så blev jag grinig. (Är det någon som känner igen sig i det ovanstående?)

Jag vet inte exakt när det vände. Kanske ett drygt år sedan? Min sambo har i vilket fall som helst haft stor dle i det hela. Dte roliga är att med en mer ”normal” dygnsrytm, så har så mycket annat kommit me,d gratis. Att vakna utan väckarklocka före klockan nio, det var förut en otänkbarhet. Att känna sig pigg och ”hoppa” upp ur sängen. Att hålla sig frisk. Att gå ner i vikt. att vara trött och redo för sängen när man går och lägger sig. Och så vidare.


I fredags var det dock betydligt roligare att ha kul med mina vänner på krogen, än att ligga hemma och återhämta mig i sängen..Man måste ju ha roligt också, givetvis!

Min kropp har med all tydlighet visat mig hur glad den är över regelbundna sömnrutiner. Den vill ha tid för återhämtning. Den vill veta att den tiden kommer varje natt vid ungefär samma tid. Den vill kunna processa det som har hänt under dagen, reparera celler. Stressa av. Sömn är oerhört viktigt för återhämtning utav stress. För mig, när jag tränar, är åtta timmars sömn bra. Sju kan funka, men då kan jag fortfarande känna mig lite sliten när jag vaknar.

Vi sover ungefär en tredjedel utav våra liv, ändå är sömnen något vi bara tar för givet och sällan funderar särskilt mycket över. Sömnen kommer i sista hand. Folk stressar sönder sig på jobbet, gör allt för att väga upp detta med motion och bra mat, men sömnen funderar de inte ens över. Kanske lite i förbifarten, med konstaterandet att man är trött och inte sovit så mycket. Men varför ger man inte sömnen större vikt?

Jag har nämnt någon gång tidigare, vikten utav god sömn. Något vi spenderar så mycket tid på i livet, påverkar oss givetvis och mycket mer än vi kanske vill tillstå. Jag tror att mycket av att jag har lust, känner mig motiverad till träningen och känner att träningen går bra, hänger ihop med min sömn. Likaså min viktnedgång.

Så, varför sitter jag en halvtimme för att skriva ett långt inlägg om sömn? Givetvis för att jag idag känner igen min trötthet, min olust och kroppens reaktion, på den otillräckliga sömnen inatt och i fredags, samt känner mig som ett vrak. Jag har ringar under ögonen, ser ut som sju svåra år, har fått utslag i ansiktet efter stressen inför tentan förra veckan. Hade jag tänkt rätt i helgen, så hade jag prioriterat sömn. Hade jag gått och lagt mig några timmar tidigare inatt, hade jag förmodligen vaknat pigg och glad, inte alltför sent imorse, fått mer solljus och på köpet kunnat ha lite bättre matplanering under dagen. Jag menar, när äter man lunch, när man äter frukost vid tolv?

Jag vill helt enkelt slå ett slag för sömnen. Den är så himla viktig. Dessutom så lovar jag kroppen att ikväll ska jag gå och lägga mig, inte senare än tolv, d hinner jag få mina åtta timmar och vaknar förhoppningsvis pigg och glad imorgon.

(Det värsta med det här inlägget är att det ger min mamma rätt. Jag har nu blivit en av dem som kommer gnälla när folk säger att de sover för lite och använder klassikern ”Sova kan man göra när man är död” (hur man nu tänker då?))

Hur sover ni?

Annonser

Etiketter: , ,

9 svar to “Vikten utav sömn.”

  1. Millis Says:

    Haha, det hade kunnat vara jag som skrev det här inlägget kan jag säga, även om jag kom till insikt för lite längre sedan än ett år sedan. Dels har det ju kommit med åldern, jag har helt enkelt blivit tröttare på kvällarna när jag blivit äldre och efter ett tag började jag dessutom gå kroppen till mötes och gå och lägga mig på kvällarna när jag kände mig trött, inte sitta uppe en stund till istället. Nu försöker jag lära min lillebror, som är där jag var när jag var i hans ålder (30). Helt övertygad om att man inte kunde somna om man gick och la sig 22.30 på kvällen, det jag försöker förklara för honom att om man går och lägger sig i stort sett samma tid varje kväll så fattar kroppen vinken efter ett tag och man kommer att somna och inte ligga vaken och vända och vrida på sig, vilket han säger att han gör. Men han blir väl klokare med åldern han också 🙂
    Kan helt klart säga att jag är påverkad av omställningen till sommartid och är väldigt glad att jag bara behöver stiga upp på jobb 3 dagar den här veckan. Ikväll blir det sova tidigt, så jag inte är en zombie på jobbet hela dagen imorgon.

  2. emliscious Says:

    har oxå lärt mig den hårda vägen om vikten av sömn! och då inte bara att få rätt antal timmar utan oxå när på dygnet man bäst förlägger dem!! och hur mycket mer man kan få ut av sina dagar- nu får jag närmast panik av att sova till 10.00 eller 11.00 Fy fasen! hela dagen försvinne rju! nej, är hellre trött på kvällen efter en produktiv dag och somnar gott då =)

    bra att du påminner alla som läser om alla vinster man får av bra nattsömn =)

  3. soffan Says:

    Klokt! Jag har själv stora problem med att komma i säng i rimlig tid, är typisk nattuggla, jobbar oregelbundna tider och har haft sömnproblem sedan tidiga tonåren… Jobbar dock på att bli bättre på att sova bra :).

    Angående din fråga om när man äter lunch om man äter frukost tolv: det är därför det finns brunch ;).

  4. therese Says:

    Jag känner igen mig! I februari skippade jag alkoholen och sena kvällar och vaknade av mig själv innan åtta på helgerna utan klocka. Nu sover jag dåligt, mår dåligt och går inte ner i vikt. Så sömnen är superviktig!

  5. Beckis Says:

    Jag fungerar inte alls utan sömn. Jag älskar att sova och jag tycker ofta den bästa stunden på dygnet är när jag går och lägger mig. Jag är kvällstrött och går ofta och lägger mig mellan 21 och 22. Ingen party-pingla precis, hehe. Sover jag mindre än 7 timmar så blir jag inte rolig att ha att göra med. Helst vill jag har 8 timmar eller mer god sömn. Jag somnar lätt, det har jag ärvt efter min far, och sover som skalman, det har jag nog ärvt efter min mor =D

  6. kroppstransformation Says:

    Ack ja, du har så rätt. Sa din kloka mamma det till dig? Smart kvinna!!
    Man säger ofta det man själv behöver höra.. haha 🙂
    Kan säga att jag just insett, efter ännu en natt med stora insomnings-svårigheter, att mina oregelbundna vanor inte främjar en god och djup sömn.

    Satt just och funderade över det, när jag såg ditt blogginlägg, vilken timing.

    Gonatt min kära och sov så gott
    nu är det dags för mig att avrunda dagen och klinga av.
    nattinatti

  7. Pärlan Says:

    Jag känner igen mig EXAKT i hur du var förut. Precis så var jag också! Jag var uppe till morgonen och sa att jag var som effektivast på kvällen. Men nu när jag vaknar kl 7-8 på LÖRDAGAR så känner jag mig som en pensionär. 😛 Men det är så skönt och dagen blir så jäkla effektiv och man får ut så mycket mer. 🙂 Och jag blir inte alls så seg på morgonen som jag var när jag vaknade vid tolv-ett, då satt jag vid datorn ett par-tre timmar och var trött, gäspade, pallade ingenting. Nu brukar jag vara pigg på morgonen och älskar att gå upp och fundera vilka kläder jag ska ha osv… Fast detta beror tyvärr inte på träning och så, utan att jag nu har ett jobb jag måste sköta och är varken arbetslös eller går i gymnasiet där jag kan komma och gå hej svejs.
    Nej, det är skönt med rutiner. 🙂

  8. Dagens tacksamhet: « ÄTA TRÄNA KÄMPA Says:

    […] Nu blir det till att sov också. Något jag uppmärksammat senaste veckan är att jag behöve rmycket sömn nu. Minst 8 timmar, men helst mer. Och vi glömmer väl inte bort hur viktig sömnen är..? […]

  9. sten4608 Says:

    ätterna och jag sitter uppe halva nätterna och glömmer tiden, 03 bruka jag rycka upp mig och gå i säng, går sedan upp vid 08 och kan ej sova mer, men mår heller ej bra utom försökte gå ned i vikt.
    från maxvikt 135 kg till 115 på 10V stod kvar där i 5 mån därefter ned till 98kg skulle hålla den vikten i 6 mån men hamnade på sjukhus för jag drabbats av gikt sista dagarna och gick snabbt upp till 107 kg på sjukhuset och det var trögt att få det att vända men plötsligt så började kilona rasa, förra månaden började vågen bli snällare och nu står den på 94kg och det är målet till nyår väga 90kg och sedan stå på den vikten i 6 mån och sedan ta näst sista etappen 10 kg och avsluta med 6 kg och stå där i fortsättningen.
    Avsikten med att stanna 6 mån med viktnedgångarna är att huden skall anpassa sig efter den nya kroppsformen, annars ser man så gammal ut och kanske börjar få negativa tankar om sej själv, vilket tror jag att ens attityd utåt påverkar ens omgivning och en själv. Så vitsen är ju att må bra och man har ju tiden på sin sida, mitt tips är att äta gott och långsamt, motionera när du gått ned i vikt för av motion går man inte ned så mycket men man kan börja stressa sig till att forcera viktnedgången och vem har inte hört om de som likna vandrande skelett (twiggy).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: