Vilka galenskaper drömmer du om?

Under helgen hann vi avverka flertalet intressanta samtalsämnen och plötsligt kom det upp, de där galenskaperna vi båda har gått och drömt om och funderat på, men ännu inte förverkligat. Utmaningar både fysiskt och psykiskt som i mångt och mycket handlar om att tänja gränserna, utmana sig själv och uppleva nya saker.

För några år sedan hade jag bestämt mig för att cykla genom Europa på min damcykel. Jag ville inte planera något, ville inte kolla några möjliga rutter eller cykla in tillräckligt många mil i kroppen (förberedelser och planering är ju sjukt tråkigt), jag ville bara sticka iväg. Planeringen gick så långt att jag hade bestämt dag då jag skulle cykla iväg. Vad som stoppade mig? En läkarundersökning som inte tillät några värre fysiska strapatser. Men drömmen levde vidare och den har fått sällskap på vägen av nya, spännande galna idéer. Eller vad sägs om detta:

  • Gå den kända vandringsleden El camino de Santiago de Compostela (som förövrigt den här tjejen ska göra alldeles ensam). 80 mil, en pilgrimsfärd.
  • Ta cykeln och cykla ”hem” till landet, en resa på ca 15 mil från Stockholm. Eller, varför inte gå den likaväl?
  • Åka ner till valfritt varmt land och införskaffa någon ridhäst + packhäst och rida så långt man kommer.
  • Cykla ner till min moster i Laholm alternativt upp till en av mina bästa vänner som bor i Piteå.
  • Eller bara ta cykeln och packning och cykla dit jag vill, så långt jag kommer, utan någon riktig plan, ingen tidspress. Tillsammans med någon eller ensam, sova i både tält, på hotell och vandrarhem.
  • Eller varför inte packa en ryggsäck och bara gå dit kosan styr mig?
  • Åka iväg någonstans och ta mig hem, på bästa möjliga vis. Jag menar, en enkelbiljett till Grekland och sen ”Äh, nu tar jag och går hem”.
  • Eller göra som Forrest Gump, bara sätta på sig sina löparskor och springa iväg. Rakt fram, bara äta kilometer i maklig takt och upptäcka nya vyer både runt omkring och inom sig.

Jag kan hålla på hur länge som helst och komma på mer eller mindre galna upptåg som jag skulle vilja göra. Det fina med det här är att allt det här går att göra. Inget av det ovanstående är omöjligt. Det kanske inte går så fort, det kanske tar tid, men jag kan anpassa det efter min förmåga och göra varje utmaning till min. Sen tog vi i hand, jag och Sara, på att förverkliga ett av våra galna påhitt under sommaren. Hur, var och när, sa vi inte något mer om, men ett löfte är ett löfte och jag känner redan nu hur jag både bävar och längtar efter att få vara lite galen och helt enkelt bara göra det.

Vilka galenskaper drömmer du om och vad hindrar dig från att förverkligen dem, egentligen? Kanske ska du, precis som oss, också våga genomföra något galet i sommar?

ANTA UTMANINGEN – ÄLSKA UTMANINGEN!

Etiketter: ,

3 svar to “Vilka galenskaper drömmer du om?”

  1. Running girl Says:

    Min galna dröm är att simma över Engelska kanalen. Det har jag drömt om sen jag var liten.

  2. Märta Says:

    Åh, vad spännande det där låter! Mina galenskaper är inte alls lika galna, men jag funderar (har nästan bestämt mig) på att anmäla mig till halvmaran i höst. Jag har sprungit milen 1 gång och det vore den perfekta sparken i baken 🙂

  3. Johanna Says:

    Min, inte så galna dröm, men likväl en dröm, är att tågluffa. Och den kommer gå i uppfyllelse i sommar, och som jag längtar!
    Annars vill jag cykla till vårt sommarställe i Östergötland och öppna ett bageri/café, bara för att jag älskar att baka och laga mat.
    Jag dansar streetdance, så en annan dröm som jag har är att våga delta i en battle. Det är dock mer skrämmande än galet, men det är ett mål. Lite skräckblandad förtjusning. 🙂

Kommentera

