Ät knäckebröd och bidra till renare vatten.

”Leksands Knäckebröd bakas på närodlad fullkornsråg, rent och friskt källvatten, jäst och en nypa salt – inget mer. Det finns inte många källor kvar där vattnet är så kristallklart och naturligt att det inte behöver renas eller filtreras. För att uppmärksamma att rent och friskt vatten är lika viktigt för en by i Eritrea som för Leksands i Dalarna genomförs kampanjen Ringar på vattnet.

Under perioden 1 februari till 22 mars går en krona från varje sålt paket Leksands Hjärtan till kampanjen. På siten www.leksandsbrod.se/ringarpavattnet går man in och röstar på det vattenprojekt som man helst vill ska få de insamlade pengarna på världsvattendagen den 22 mars.

Jag tycker att projekt liknande det här ska få lite extra uppmärksamhet och när jag blev tillfrågad om jag skulle vilja smaka på brödet och skriva några rader om det, så bestämde jag mig ganska snabbt för att tacka ja. Vi tar vårt vatten så för givet. Jag har bott i ett land där jag under fyra månader i stort sett bara drack regn- och flodvatten. Rent vatten är få förunnat att kunna ta för givet. Knäckebrödet är frasigt, luftigt och smakar gott och är extra sött med sin hjärtform.

Läs mer om Världsvattendagen här.

Kommentera

