Archive for 15 februari, 2010

Träning när man kanske borde vilat.

februari 15, 2010

Jag visste redan igår att måndag, dvs idag, förmodligen skulle passa bäst som vilodag. Eftersom passet igår körde fullkomligt slut på mig så hade nog kroppen varit glad om den hade fått sin välförtjänta vila idag.

Nu var ju inte planen sådan, då jag redan hade bokat in ett pass med min PT och det var för sent för att boka av. Då får man göra det bästa av situationen. Fokusera på de få muskelgrupper som inte fick storstryk igår. Rygg, biceps och mage. Dessutom får man fokusera på teknik, inte köra så hög puls utan bara ”jogga” sig igenom passet. Min PT var oerhört förstående, men tyckte att ”Och så 10 burpees” var ett roligt skämt att ta till, jag skakade bara beslutsamt på huvudet (efter mycket vånda) och sa att det tänker jag inte göra. Haha! Min kropp fick göra tillräckligt många jävla burpees igår för att räcka flera dagar framöver, tack så mycket.

Värmde som vanligt upp 5 minuter i roddmaskinen och sen körde vi lugnt med olika övningar för de tre muskelgrupperna. Vi bet i musklerna från alla möjliga håll och vinklar och jag tycker mig känna styrkan i mina muskler svara. Det är som om musklerna har klivit upp ett pinnhål och börjar ha lite kraft att svara med. Underbart! Ländryggslyft i maksin som alltid varit en plåga, känns helt plötsligt lätt och det börjar nog bli dags att använd avikter och inte bara kroppsvikt. Favoritövningen enarmsrodd med hantel kändes underarmen/gripstyrkan mycket bättre. Det händer grejer.

Tid: 40 min
Maxpuls: 151, 74%
Snittpuls: 116, 57%
Kaloriförbrukning: 308

Avrundade med lugnt och fint uppmjukande för alla stela muskler på Crosstrainern.
Tid: 20 min
Maxpuls: 141, 69%
Snittpuls: 128, 63%
Kaloriförbrukning: 193

Men det bästa av allt var att jag tog mig tid att stretcha och tänja mina väldigt korta och stela benmuskler efteråt. I 20 minuter!

Vägning, vecka 27 (v. 7).

februari 15, 2010

Vikt: 105,1 kg (-0,1 kg) (sammanlagt – 27,9 kg)


BMI:
32,4 (-0,1)

Mage vid naveln: 92 cm ( -0 cm)
Midjemått: 86 cm ( -2 cm)
Höft: 102 cm ( -1 cm)
Höger lår: 60  cm ( -1 cm)
Höger arm: 34 cm ( -1 cm)
Under byst: 89 cm (  -1 cm)

Imorse när jag vaknade och så mig själv i spegeln såg magen så himla liten ut.
Med mens och hela köret, så brukar det inte direkt vara första tanken när man ser sig själv i spegeln. Jag trodde inte på minus dne här veckan, kanske snarare ett litet plus. Så ett hekto ner får anses som helt godkänt.

Men måtten verkar ha fått fnatt! 2 cm minus i midjan?! Minus på alla andra mått förutom magen vid naveln. Helt otroligt!!

Utvärdering vecka 26

februari 15, 2010

Den här veckan var veckan när mensvärken slog till med full styrka och matintaget har varit ”intressant” so to speak.
Dethar varit choklad, popcorn, semla och jag vet inte allt som har ”behövts” för att skingra min smärta. Skämt åsido, jag har för ovanlighetens skull njutit av både efterrätter och choklad, med gott samvete men också med vetskapen att det förmodligen inte blir något superresultat kommande vägning.

Träningen den här veckan har känts överlag jättebra. 8 timmar och 4 minuter på fem (sex) dagar då jag räknar både torsdagen och fredagen som vilodagar.
En bra vecka.

Måndag: Rodd 5 min, Styrketräning 55 min, Crosstrainer 30 min

Tisdag: Löpning, 29 min

Onsdag: Streetdance 55 min, Motionscykel 47 min, Crosstraining 50 min, Ridning

Torsdag: VILA, Ridning

Fredag: Promenad, 60 min, Ridning, VILA

Lördag: Löpning, 31 min, Promenad, 12 min, Ridning

Söndag: Nike Dynamic Training, 55 min, Ridning