Expresspass på lunchen.

Planen var egentligen att gå på ett morgonpass med min syster imorse. Men hon hade ont i halsen och mådde inte så bra och jag kände mig oerhört trött och behövde nog några extra timmars sömn. Så istället för träning före föreläsningen, så fick det bli efter.

Så dte fick bli ett litet eget komponerat ”mellanpass”, inget ”köra slut på mig”, inget väldigt fokuserat, utan mest ett ganska ”lugnt” pas si medeltempo. jag är ganska bra på att gå ut och köra 110% varje gång jag tränar, men för att inte slita på kroppen för mycket, så behövs det pass med medelintensitet också. Framöver ska jag försöka få lit eordning på min träning genom att strukturera upp den. Jag står inför några tankeställare: vad är mitt mål med träningen? Vad vill jag egentligen bli bra på? Vad är fokus? Tränar jag verkligen det som jag vill bli bra på? Ligger mitt fokus på det som jag säger att fokuset ska ligga på?

Flera viktiga frågor som jag ska klura lite på, men en del avmig vill inte ha några mål och därför skita i de där frågorna och bara träna dte som är kul. Vilket givetvis också är helt okej. Men då måste ju min grundtanke med min träning vara föst och främst att ha roligt och inte att i slutändan prestera vissa specifika saker, som jag inte ens tränat. Hänger ni med på vad jag menar?


Redo för passet, all dressed in black. Blicken fokuserad på något helt annat, bevisligen.

Idag var alltså ett medelpass.
Crosstrainer, rodd och cykel var idén. Passet skull ta en timme.
Crosstrainer för att det är så oerhört ”trevligt” att träna, man kan kolla på tv, läsa tidning, lyssna på ljudbok eller kolla på sin omgivning under tiden. man kan anpassa hur jobbigt det ska vara helt efter vad man vill ha ut av passet och man an hålla på länge = tidsslukare.

Rodd för att det är jobbigt och jag helst undviker roddmaskinen i största möjliga mån, om jag själv får välja. Så den var mest för att piska mig lite och för att hela kroppen får jobba. Dessvärre är det rätt långtråkigt och jag kör helst inte rodd alltför länge = kort pulshöjare.

Cykel mest som avslut, där kan man också anpassa ansträngningsgraden helt efter vad man själv har lust med och att läsa tidningarna under tiden är superbra = kan hålla mig uppdaterad på omvärlden samtidigt som tiden springer iväg.

Ni ser, ett träningspass, helt upplagt utefter mina mål, eh, om mina mål nu är att läsa tidningen, piska mig själv och lyssna på ljudbok 😀


Crosstrainer

Tid: 30 min
Sträcka 3 km
Maxpuls: 161, 79%
Snittpuls: 136, 67%
Kaloriförbrukning: 272

Rodd
Jag fick för mig att jag skulle köra intervaller för att få tiden att gå lite snabbare och få upp tempot, jag rodde extremt segt första minutrarna nämligen. Körde på upplägget 30 sekunders riktigt högt tempo (mindre än 1:50/500 m) och 30 sekunders lugnt tempo. Sjukt jobbigt. Resultet blev dock att tempot gick väldigt långsamt när det gick långsamt..

Tid: 10 min
Sträcka 2,4 km
Maxpuls: 183, 90%

Snittpuls: 162, 80%
Kaloriförbrukning: 129

Cykel
Sen var det ju dags för att läsa tidningarna, hade på högt motstånd och lågt tempo.
Tid: 20 min
Sträcka 10 km
Maxpuls: 150, 74%
Snittpuls:135, 67%
Kaloriförbrukning: 179

Totalt 60 min och 580 kalorier. Ett helt okej pass som inte blev långtråkigt, lagom jobbigt också med tanke på att jag ska på ett danspass lite senare idag.


Svettig efter roddmaskinen, läser dagens Metro. Precis som det ska vara..

Etiketter: , , , , , ,

Ett svar to “Expresspass på lunchen.”

  1. Träningsglädje Says:

    förstår precis vad du menar! och ja, att träna ”mellanhårt” är inte alls lika kul som fullt ös medvetslös… 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: