Om att försova sig till sitt PT-pass..

..men inte ens veta om det.

Jag var helt säker på att mitt pass med min PT idag började klockan 10. Därför hade jag ställt klockan på åtta, så jag skulel hinna få i mig frukost ordentligt innan det var dags att träna.

Tio över nio ringer min PT. Han undrar var jag är.
Härligt, vi skulle ju givetvis för ovanlighetens skull ses redan nio idag.
Hann dit till 20 över och fick  45 minuters intensiv styrketräning.
Idag körde vi som vanligt 3 set men 10 reps istället för 8.
Jag vet inte om jag har nämnt dte förut, men när vi styrketränar så kör vi alltid superset. Det innebär att man tränar två övningar samtidigt, man börjar med övning 1 och kör ett set, sen, istället för att vila inför nästa set, kör man övning 2. På så vis håller man uppe pulsen och minskar den inaktiva tiden i gymmet. Det ger lite bättre förbränning pga en högre puls. Jag kan inte ens minnas när jag började med superset istället för att ”vänta ut” den muskeln man tränar innan man kör ett set till. Det är så oerhört mycket effektivare att göra flera övningar samtidigt. Ibland kör jag tre.

Vi fokuserade på överkropp idag igen, jag kommer bli en sån där som har en vältränad överkropp men pinnar till ben (vi har alla sett dem på gymmen) om min fot inte blir bra snart. Jag ser inte fram emot att köra ett pass benstyrka..

Tid: 45 min
Maxpuls: 191 (!!)
Medelpuls: 133
Kaloriförbrukning: 359

Sen fick dte bli en timme på den där jobbiga cykeln. Idag var det dock snarare tirstessen på cykeln jag fick brottas med. Det är så fruktansvört tråkigt att cykla!
Till råga på allt så är det inte direkt de bästa programmen på tv, vid 10-tiden en torsdag. Det var allt från Smallville till Rachel Ray. Så jag läste en DN nitiskt och en gammal Amalia, då hade 40 minuter gått och jag fick pina mig igenom de sista 20. Min rumpa gör numera ont redan innan jag örjar cykla..
Tid: 60
Sträcka: 21,4 km
Maxpuls: 167
Medelpuls: 151
Kaloriförbrukning: 622

Ett bra pass!
Vad skönt det är att känna lust till träningen igen, men jag måste göra något åt min situation med cyklingen.
Ska testa att cykal tills tallet och se om jag tycker att 1, det är roligare, 2, om jag kan ta uppförsbackarna utan att stå på foten.
Igår när jag gick och la mig värkte min fot riktigt ordentligt, antar att det inte riktigt är vad min sjukgymnast har som mål med min rehabilitering..

Etiketter: , , , ,

4 svar to “Om att försova sig till sitt PT-pass..”

  1. Running girl Says:

    Testa att tänka positiva tankar om cyklingen istället. Det blir roligare då. Försök helhjärtat tänka: Å, va kul idag är det cykling på tuffa cykel (inte jobbiga). Sen kan du tävla mot dig själv.
    Jag brukar tycka att cykel är rätt trist jag med, men det blir bättre när man tävlar lite med sig själv.
    Jag började på level 10 och tänkte, hur långt kommer jag på 30 min?
    När halva tiden gått så trodde jag att jag bara skulle komma 9,6 miles, men jag bestämde mig för att öka till level 12 och körde hårdare på sista kvarten och kom 10 miles istället.
    1 mile är 1,6 km så det blev alltså 16 km på mina 30 min. Och det kändes toppen.

    Nästa gång jag kör cykel ska jag testa igen och se hur mycket jag kan pressa mig. Jag körde ett minitriatlon så jag ville ju köra bra på alla 3 grenar. Rodd, cykel och löpband.
    Nästa gång jag kör min minitri blir om 3 veckor, då får jag se om jag blivit lite starkare och snabbare.

    • ÄtaTränaKämpa Says:

      Jag vet att du har rätt. Men dte gör ont i mig att behöva erkänna. Givetvis är min negativa attityd ett av skälen till att det inte direkt blir roligare att cykla.
      (att jag skriver jobbiga dock är inget negativt, att något är jobbigt när man tränar är snarast positivt! 😀 )

      Jag tror att problemet är att jag inte ser cykling som en träningform för mig med något mål. Jag har mål med löpningen och därför är den rolig även om den är väldigt jobbig. Likadant med styrketräning. Alla olika gruppträningar tycker jag för det mesta är roliga eller utmanade och tufft, vilket jag gillar.

      Men cykling för mig har aldrig haft något självändamål. Cykling är inte så effektivt, det kräver så mycket mer tid för att uppnå samma effekt som exempelvis löpning. Jag skulel aldrig cykla om jag inte var tvungen.

      Haha, jag inser nu att det här blev ännu mer hat-propaganda för att cykla, hahaha!

  2. lillagrodden Says:

    Ett litet tips som får även den enformigaste träningen att bli en trevlig upplevelse: Ljudbok! Gärna en däckare som man riktigt fastnar i. Tiden flyger iväg och man vill bara lyssna mer och mer :). Då kan man cykla lääänge 😉

    • ÄtaTränaKämpa Says:

      Jag lyssnar faktiskt på ljudbok, men tack för tipset. Jag överlever den mesta av min träning med hjälp av ljudbok. Det är något med cykling dock som inte är lika tillfredsställande med ljudboken.
      Åh, jag kanske måste sluta vara såhär negativ? Hahaha!
      😀

Lämna ett svar till ÄtaTränaKämpa Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: