Utvärdering av vecka 7.

Ännu en söndagkväll som innebär en återblick av veckan som gått.
Vad tycker jag? Vad känner jag? Vad tror jag inför vägningen imorgon?
Det konstiga är att inför varje vägning blir jag mer och mer orolig ocj nervös, är det normalt?
Det är som om det bor någon rädsla inuti mig att jag ska kliva upp på vågen och den ska säga typ 117 kg igen.
En ologisk rädsla, men så länge den finns där, så tror jag också oron och nervositeten för att väga mig kommer finnas där också.

Den här veckan har jag varit lite slarvig med att hålla ner portionerna.
Det känns inte så bra såhär i backspegeln, men det är svårt, för jag vet inte vad som är en ”normal” portion. Jag vet inte heller vad som är en” lite för stor” eller ”lite för liten” portion. Jag har aldrig fått lär amig.
Så, då blir det svårt att hålla koll.
Många av måltiderna har också ätits något hetsigt. Av olika skäl. Det har varit sent, jag har varit vrålhungrig (dålig planering!) elelr så har mitt sällskap försökt sätta hastighetsrekord i ätande och jag har omedvetet stressat med.

Nästa veckas utamning får bli att hålla lite bättre koll på portioner och matplanering.
Med det kommer också mer fokus på mina tider. Att gå upp i tid, så att frukosten faktiskt kan var avklarad på morgonen, inte på förmiddagen.

Jag tycker det är svårt att träna kondition när jag har ont i foten.
Löpningen har ju varit så enkel, man kan göra den när som helst, man kan pressa sig själv hur mycket man vill/känner för.
Man kan ta ett snabbt och kort pass eller ett längre och lugnare pass, allt beroende på hur man känner eller hur mycket tid man har.
Jag har mål med min löpning som jag inte har när jag simmar eller cyklar.
Löpningen är motiverande och den är effektiv  ur viktminsknings-synvinkel.
Ändå tycker jag att veckans träning har varit bra.
Jag har tränat 7 timmar och 42 minuter. Det är mer än en timme om dagen i snitt. Kan man vara annat än nöjd med det?
Bara en vilodag blev det och det är väl det som är skönt med den typen av träning som jag har utfört i veckan, den kräver inte så mycket återhämtning för den är inte så jätteslitande på kroppen. Jag skulle få cykla många timmar om dagen för att känna av det ordentligt dagen efter. Samma med simningen.

Måndag: Morgonpromenad 30 min, Simning 2 km, 55 min

Tisdag: Styrketräning PT 60 min, Armcykel 20 min

Onsdag: VILA

Torsdag:  AquaCircuit 50 min

Fredag: Styrketräning överkropp 42 min

Lördag: Styrketräning mage/ben 45 min, Motionscykel 60 min

Söndag: Motionscykel 60 min, Armcykel 10 min, Motionscykel 30 min

Så, vad tror jag inför imorgon? Jag vet faktiskt inte. Å andra sidan, skulle jag stå still, minskat/ökat bara lite, så vore det inte helt oväntat efter så många veckor med ganska stor viktnedgång.
Men givetvis är det ju minus jag vill ha. Hela tiden. Om det så bara är ett hekto.
Jag ska upp väldigt tidigt imorgon och åka till klinik med min häst, så om det blir för stressigt får ni hålla er till tåls tills efter, för att få rapport.
Håll tummarna för mig, nu är det dags att sova!

Etiketter: , , ,

2 svar to “Utvärdering av vecka 7.”

  1. Helena Says:

    Ja, jag håller tummarna! Du är jätteduktig!! 🙂

  2. Cecilia Says:

    Hej!

    Jag är kostrådgivare och finns i centrala Stockholm. Du skriver att du har problem att veta hur stor en normalportion är. Det varierar naturligtvis beroende på dina förutsättningar, d v s din nuvarande vikt, hur mycket du tränar osv.
    Du verkar ju träna ganska mycket vad jag kan förstå så varför inte tänka 1/3 av varje på tallriken. 1/3 protein, 1/3 kolhydrater och 1/3 grönsaker.
    Ett något mer komplicerat tänk är att utgå från din kroppsvikt. Rekommenderat intag är cirka:
    6-8 g kolhydrater/kg-kroppsvikt, 0,8-1,2 g protein / kg och 0,8-1,2 gram fett/ kg per dygn. Fast det säger inte så mycket om portionsstorleken på rak arm.
    Detta är bara en liten regel att hjälpa till på vägen. Hör gärna av dig om du undrar över något.

    Lycka till!

    /Cecilia

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: